Avainsana: vesijuoksu

  • Energiaa avannosta

    Kello on vasta yhdeksän, ja olen tälle päivää ehtinyt jo uida Saimaassa, vesijuosta uimahallissa mummojen kanssa, tehdä lumityöt ja nyt juon toista kupillista kahvia.

    Savonlinnan Seudun Ekonomeilla on joskus aikoinaan pyörinyt avantouintikerho, ja muutaman vuoden tauon jälkeen käynnistimme sen tänään uudelleen. Kyllikin mittari näytti aamulla 23 astetta pakkasta, mutta niin minä vaan hyppäsin pirssiin ja hurautin uimahallille.

    Hallilla oli ällistyttävän paljon porukkaa. Piha oli täynnä autoja, yksi porukka hydropickasi kahdella radalla, muutama kuntouimari täytti toiset kaksi rataa ja kolmannessa karsinassa vesijuoksi ainakin 15 mummoa.

    Koiraa sukat jalassa

    Ekonomeista vain Tuula tupsahti paikalle. Hän oli saanut mukaan yhden opiskelijoistaan, mutta tämä ei ollut onnistunut värmäämään avantoon brasilialaista poikaystäväänsä. Outo juttu.

    Tuula oli konkari  avantouinnissa ja näytti mallia. Hän otti muutaman metrin uintipyrähdyksenkin, kun me muut vain äkkiä pulahdettiin. Minä tosin räpiköin ehkä metrin verran koiraa. Uintia se on sekin!

    Vesi tuntui heti aika lämpimältä. Itse uiminen ei paleltanut yhtään, mutta kylmyys iski nilkkoihin ja käsiin, kun nousi avannosta. Minulla ei ollut oikeita avantouintitossuja, joten nykäisin vain sukat jalkaan ja hanskat käteen. Märät tumput ja sukat tuntuivat tosi kylmiltä, kun hipsimme takaisin hallin lämpöön.

    Kannattaa näköjään hommata ainakin neopreenitossut. Niihin ei tartu lumi tai hiekoitussora toisin kuin sukanpohjiin, jotka olivat halliin tullessa täynnä pikkukiviä.

    Vesipetomummojen jaloissa

    Vaikka parasta kai olisi vain pukea vaatteet ja lähteä, minä halusin mennä vielä vesijuoksemaan. En ehtinyt juosta montaa kierrosta, mutta sitäkin useampi mummo pyyhkäisi minusta altaassa ohi. Alkuun ajattelin, että ohhoh, onpa kovakuntoista mummoa liikkeellä, mutta sitten tajusin, että useimmat vesijuoksijat vain uivat vesijuoksuvyön kanssa. Sitenhän pääsee tosi lujaa ja voi potkaista hitaampaa kantapäällä kuonoon.

    Ei se mitään. Hyvä että kaikki sentään olivat tulleet hallille ja tekivät jotain kuntoiluhommia. Kukin taaplaa tyylillään.

    Toivottavasti kylmähoidosta on apua eilisen sählyn kovettamiin lihaksiin. Aamu-uinnista jäi ainakin tosi hyvä ja energinen olo. Ensi viikolla uudestaan!

  • Rentoa elämää Savonlinnassa

    Sitä voisi kuvitella, että minua harmittaisi olla töissä. Päinvastoin. On mukava tulla kotiin, kun Ilkka on puuhaillut  päivän ja keittänyt kaffet työn raskaan raatajalle.

    Eilen saattoi olla yksi elämäni täydellisimmistä päivistä. Töissä on alkanut sujua hyvin ja ehdin vielä päivän päätteeksi puoleksitoista  tunniksi sählyyn. Pääsin Empun kyydissä kotiin ja menin heti uimareissulle.

    Onneksi älysin ottaa mukaan vesijuoksuvyön. Oli tosi lämmintä ja hurjan kivaa. Juoksin parikymmentä minuuttia enkä millään olisi malttanut nousta vedestä.

    Silloin huomasin, että Ilkka askarteli paikoilleen ostamaani riiippumattoa. Jiihaa, kipsaisin portaat nopsaan ylös ja menin laiskottelemaan riippumattoon hetkeksi. Ilkka toi vielä kylmän lonkeron.

    Rennosti kesällä

    Kuhaa ja kavereita

    Olimme sopineet, että menemme Empun luo varjotupareihin illalla. Siinä sitten haasteltiin kaveriporukassa mukavia. Emppu oli laittanut pientä purtavaa, mutta illan päätteeksi menimme vielä Majakkaan syömään.

    Majakassa en ole juuri muuta syönyt kuin kuhaa. Kerran kokeilin lammasta, mutta siitä tuli vatsanpuruja. Kuha sen sijaan on erinomaista! Harmi, että Majakassa muuttivat kuha-annoksen kastikkeen joskus alkuvuodesta. Aiemmin kastike oli loistavaa ja silloin annokseen kuului ohrakasvislisäke. Nyt mukana on perusröstiä ja perushollandaisea, vaikka olen melko varma, että nykyinenkin kastike on hieman sovellettu versio perinteisestä.

    Meillä oli Empun kanssa työpäivä edessä, joten lähdimme hyvissä ajoin kotiin. Minä hain unohtuneen Jopon Puistokadulta ja sitten polkaistiin Ilkan kanssa kotiin viilenevässä kesäillassa. Matkalla löydettiin hylätty Savage sillankupeesta. Liekö kuskille maistunut olunen tai mihin lie hänet oli siepattu.