Avainsana: Savonlinna

  • Höyrylaiva Ilkka

    Höyrylaivat

    Höyrypursiseuran vuosittainen regatta saapui eilen Savonlinnaan, ja vaikka sää oli surkea, kävimme Ilkan kanssa katsomassa jyhkeitä venevanhuksia. Ilkka puhui meidät jopa Tommin konehuoneeseen.

    Höyrylaivat

    Enpä ole ennen moisessa paikassa käynyt. Näytti ihan samalta kuin Aku Ankassa. Kippari antaa edelleen käskyt torven kautta ja kliksauttaa halonheittäjälle ohjeet alla olevalla vehkeellä, jonka suomenkielinen nimi jäi kysymättä. Englanniksi se lienee engine order telegraph.

    Höyrylaivat

    Pienimmätkin höyrylaivat ovat niin massiivisia, että pikkuiset huviveneet rutistuvat laiturin ja höyrylaivan välissä kuin kaarnaveneet. Taitaisi olla Kippari-Ilkallakin miettimistä, miten sompailisi höyrylaivan turvallisesti satamaan.

    Höyrylaivat

  • Juhannusajelua

    Tänä juhannuksena jäimme Ilkan kanssa Savonlinnaan. Sää oli niin epävakaa, että moottoripyöräreissut ovat jääneet ainakin tähän saakka tekemättä, mitä nyt pikkuisen kävin harjoittelemassa Savagella ajelua Prisman parkkipaikalla.

    Olihan se aika huteraa menoa, mutta silti ensi kerraksi talven jälkeen suoriuduin hommasta ihmeen hyvin. Aluksi minulla oli hukassa kytkin ja kaasu, eikä virta-avaimellekaan löytynyt paikkaa. Uusi maalipinta kuitenkin korvasi nämä pienet jaa vähäpätöiset murheet.

    Juhannus09

    Onnistuin lähtemään kohtalaisesti liikkeelle ja jopa jarruttamaan, mutta se sama, viimekesäinen ongelma tuli taas eteen. Minä en uskalla kääntää Savagea. Ilkka pyöritteli pörisijää malliksi pikkuruisella alueella ja minulla ei tahtonut Prisman laaja parkkipaikka riittää yhteen ympyrään.

    Jotenkin se pyörä tietyssä pisteessä tuntuu humahtavan nurin, vaikka Savage on kuitenkin kevyimmästä päästä moottoripyöriä. En vaan yksinkertaisesti luota siihen, ettei se kaadu. Otin varalta täyskaskonkin 90-luvun pyörään…

    Vaikka ympyrän säde pieneni harjoituksen myötä, se oli silti niin suuri, että Ilkka sai ajaa Savagen kotiin. Minä ajelin pirssillä.

    Jopolla kokolle

    Seuraavaksi otettiin alle polkupyörät ja hurautettiin Poukkusalmen kokolle. En muista, että olisin koskaan nähnyt oikeaa juhannuskokkoa, mutta ehkä joskus Huttulassa poltettiin vähän nuotiota suurempaa roihua.

    Juhannus09

    Poukkusalmessa syötiin makkarat ja muurinpohjalätyt. Lätyt saatiin sen jälkeen, kun Ilkka murahti lätynpaistajalle, että jokohan meidän vuoro olisi kohta puoliin, kun meidän jälkeen jonossa seisseet muorit olivat jo omat lättynsä syöneet.
    Juhannus09

    Maisa otti meistä tällaisen Rakkaus roihuaa -kuvan juhannuskokkoa vasten.

    Uusii baarei

    Savonlinnaan on noussut uusii baarei. Tai ainakin ne olivat uusia tuttavuuksia meille molemmille. Polkaistiinkin sitten takaisin kaupunkiin Kukko-baarin kautta. Sehän olikin oikein viihtyisä lähiöbaari, joka yllätti positiivisesti.

    Seuraavaksi  mentiin moikkaamaan Ullaa entisen Mimosan uudelle terassille, joka oli todella upea. Terassilta näki suoraan Saimaalle ja puiden välistä pilkottivat Olavinlinnan tornit. Terassin kruunasivat keskieurooppalaiseen tyyliin valaistut kukkapaasit ja muovirottinkikalusteet. Hieno paikka – suosittelen.

    Sitten tultiinkin viluisina nakkikopin kautta kotiin. Sentään syötiin hampparit ja makkaraperunat puistossa Saimaata ihaillen. Nyt on muistona juhannusajelulta Ilkalla entistä pahempi nuha ja minulla orastava nuhan tapainen. Jussia jatketaan viltin alla sohvalla elokuvia katsellen.

  • Kruisailua ruskassa

    Aamulla ikkunoista pyrki sisään upea syysilma. Vaikka alkuun piti tehdä vähän työhommia, se olin peräti minä, joka ehdotin Ilkalle, josko lähdettäisiin kruisailemaan moottoripyörillä. Ilkkaa ei tarvinnut houkutella. Oli jo tamineissaan ja hoputti minuakin laittautumaan valmiiksi.

    Pikkuisen jänskätti, vieläkö kruisailu taittuu, mutta niin vaan vanhat opit palautuivat mieleen nopeasti. Viimeisestä pitkästä pyöräreissusta taitaa olla jo puolitoista kuukautta ja tässä välissäkin olen käynyt vain pari lyhyempää lenkkiä.

    En ole lyhyen motoristiurani aikana vielä päässytkään nauttimaan niin hyvästä ajosäästä kuin tänään. Aurinko paistoi melkein pilvettömältä taivaalta ja syksyn tuoksut tunkeutuivat kypärän alle nenään. Aivan hurjan hienoa oli kiemurrella mutkateillä nyt, kun syksyn väriloisto alkaa pikku hiljaa näyttäytyä. Tälle syksylle emme taida saada upeista upeinta ruskaa, mutta kyllä tämänpäiväinen näky oli mahtava. Aurinko valaisi tosi taidokkaasti nekin vähäiset punaisena ja keltaisena loistavat lehdet, jotka uhmasivat ennusteita surkeasta, ruskeasta ruskasta.

    Käytiin Oravissa syömässä ja täydelliseen päivään kuului tietenkin se, että ruoka oli maittavaa. Popsittiin kanaa ja jatkettiin matkaa. Savonlinnassa oltiin jo kolmen jälkeen, joten ehdimme tehdä mukavasti kotihommia ja käydä vielä lenkillä Casinon saarilla ennen auringonlaskua. Hurjan hyvän päivän kruunasi sauna ja tieto siitä, että voin kevein mielin lähteä huomisaamuna kohti Helsinkiä ja EBRF-konferenssia. Nyt kello on kymmenen ja on aika mennä nukkumaan. Uni tulee takuulla heti, kun painan pääni tyynyyn.

  • Leipää ja sirkushuveja

    Tietotekniikka on sitten ihmeellistä. Vielä äsken tämä blogi ei toiminut ja nyt taas toimii. Kiitos Ilkan ja Pekan, että toimii. Jos minun pitäisi yksikseni älytä, mikä mättää ja miksi tietokoneesta tulee savua, olisin varmasti sormi suussa kaatamassa koneeseen bensaa. Makkaran voisin roihussa paistella.

    Ehken nyt ihan niin uuno ole, mutta ei se kauaksi jää. Toisaalta miksi pitäisikään osata? Kun minulla sattuu olemaan lähelläni sellainen ihminen, joka hoksaa nopeasti vian, korjaa sen alta aikayksikön ja pussaa päälle – en nyt puhu Pekasta – niin miksi vaivautuisin itse? Miksi mietiskelisin monta päivää, kokeilisin jotain ja lopulta sekoittaisin koneen totaalisesti?

    Tietenkin pitää itse osata edes jotain ja kai minä osaankin. Osaan sen vain paljon hitaammin kuin ne, jotka osaavat oikeasti. Onneksi minulla ja meillä kaikilla on jotain sellaistakin osaamista, jota ei ole ihan kaikilla. Osaan laittaa kohtalaisesti ruokaa tai ainakin niin, ettei tarvitse joka päivä lämmittää mikropitsaa. Osaan katsoa monia asioita markkinoinnin näkökulmasta ja piirtää abstraktit ideat kuvioiksi. Tänä aamunakin aloin jo mietiskellä, miten Etelä-Savon matkailussa voisi lähestyä segmentointia McGrathin (2001, 54) product platformin kautta.


    Tunnistettaisiin aluksi ne peruselementit, joista turistien matkat koostuvat. Niitä voisivat olla yleisellä tasolla majoitus, ruoka, kulttuuri, vesistö, kuntoilu, luonto ja niin edelleen. Nämä jokainen jakaantuisivat useampiin variaatioihin. Esimerkiksi majoitus koostuisi luksusmajoituksesta, hotelleista, mökeistä, telttailusta ja pitkäaikaisesta majoittumisesta. Kulttuuriin tulisi oopperaa, balettia ja taidetta. Vesistöön laivaristeilyjä, vierasvenesataman palveluita, kanoottiretkiä ja sellaista.

    Kun näitä osasia yhdistellään eri tavoin, saadaan tarjottua monille eri asiakasryhmille heidän toivomiaan ratkaisuja. Esimerkiksi kulttuurista kiinnostuneiden pakettiin tulisi majoitusta, kulttuuria eri muodoissaan ja ravintoa. Tämän segmentin sisällä olisi sitten erilaisia alasegmenttejä tai profiileja. Toiset tulisivat itse laulamaan oopperaan ja tarvitsisivat siksi pitkäaikaista majoitusta, olisivat kiinnostuneita käyttämään ravintolapalveluja vain silloin tällöin ja olisivat käytännössä töissä Savonlinnassa. Osa taas tulisi vain yhteen oopperaan, yöpyisi luksushotellissa yhden yön, söisi kalliilla parhaissa ravintoloissa, tulisi Savonlinnaan luksusjahdilla ja vaatisi käyttöönsä limousinen kuljettajineen.

    Vaikka nämä esimerkkiryhmät harvemmin surffaavat netissä ja hankkivat sieltä tietoa mahdollisuuksistaan, ymmärrät varmasti, mitä tarkoitan. Kun kävijä valikoisi esimerkiksi majapaikakseen keskitason mökkimajoituksen kolmeksi yöksi Järvisydämestä, silloin jo pitäisi matkailupalvelun automaattisesti ymmärtää, ettei tarjoa tälle matkustajalle limousinea oopperaan. Ehkä hän olisi kiinnostuneempi vaellusratsastuksesta tai melonnasta ja koko päivän kalastusretkestä, koska siihen kolmen yön majoitus antaisi sopivasti aikaa. Saattaisipa matkailijaa kiinnostaa myös laivamatka Savonlinnaan ruokailuineen ja Olavinlinnan käynteineen, vaikka ooppera ei häntä kiinnostaisikaan.

    Ainahan palveluun voi lisätä kentän, jossa matkustaja voi hypätä profiilista toiseen. Vaikka kalastus olisikin pääasiallinen syy tulla Saimaan rannalle, voi kalastajakin pynttäytyä yhtenä iltana parhaimpiinsa ja käydä oopperassa – ihan yleissivistyksen vuoksi.

    Kuitenkin jo yksinkertaisilla valinnoilla saataisiin kullanarvoista tietoa matkailijasta ja osattaisiin ehkä kohdistaa hänelle oikeita palveluja jatkossa. Jos majoituksen peruselementti ei kiinnosta, kyseessä on ehkä jonkun paikallisen luokse majoittuva vieras tai sitten ohikulkumatkalainen.

    Olipa syy mikä tahansa, aina kannattaa tarjota kävijöille peruutuslippuja oopperaan. Saadaan katsomon penkit täyteen ja kansalle sivistystä.

  • Se en ollut minä

    Viime torstain Joutsenlampi-baletti tarjosi meille Ilkan kanssa myös muuta nähtävää kuin itse esityksen. Kuten täällä blogissa kerroin, siirryimme väliajan jälkeen eturiviin. Melkein meidän vieressämme istui entiseltä tanssijattarelta pitkine kauloineen näyttänyt äiti, isä ja sellainen alle metrin pituinen poikalapsi. Lapsi oli ihan mukava tenava. Suu ammollaan katsoi balettia ja hurmasi myös orkesterin soittajatädit.

    Äitinsä ei ollut ihan niin hurmaava ilmestys. Jo baletin aikana hän yltyi raivokkaisiin aplodeihin jopa niin, että primadonnan kuuluisat 32 fouetté-liikettä jäivät pari kierrosta vajaiksi (Itä-Savo 9.8.2008).

    Baletin jälkeen tämä innokas katsoja villiintyi ihan täysin. Hän tömisteli jalkojaan, huusi monella kielellä kehuja ja kiitoksia, läpsytti voimallisesti käsiään yhteen ja villitsi siinä samalla lapsensa ja miehensä. Aluksi me vähän naureskeltiin esitykselle, mutta lopulta päätettiin, että on ehkä viisainta lähteä ensimmäisten joukossa pois katsomosta, ettei kukaan vain luule, että me Ilkan kanssa siellä hillutaan eturivissä.

    Olipa kerrankin viisas teko. Tämän aamun Itä-Savosta saimme sitten lukea, että täti lopulta kimpaantui myös järjestysmiehille, jotka olivat estäneet lähemmän kontaktin kapellimestarin kanssa. Siinä sivussa oli sitten tullut mäjäytettyä pariin otteeseen myös viatonta järjestysmiestä. Mies oli tullut rakkaansa apuun, ja vaikka olikin meinannut aluksi päästä karkuun, olivat kanssaihmiset polttaneet tämänkin hurjimuksen järjestysmiehille. En usko, että balettijuhlilla on kovin monesti aiemmin tarvittu poliisia, mutta nyt pariskunta oli järjestänyt kivasti majoituksen paikallisen poliisin huomissa.

    Lehdessä ei puhuttu mitään pojanpallerosta. Edesvastuutonta, että noin vähästä sekoavilla vanhemmilla oli mukanaan vielä ihan pieni lapsi. Lapsen varjolla kai nämä kipittivät eturiviin ja olivat siinä vaaraksi orkesterille ja tanssijoille. Kauhea ajatella, mitä vahvemmat nautintoaineet ja voimakkaammat kokemukset saavat aikaan, jos pelkkä baletti kirvoittaa vanhemmat noin äärimmäisiin tekoihin.