Tekijä: Outi

  • Pieni mies vetää hiljaiseksi

    Moni on ihmetellyt, miksi en ole blogannut raskaudesta ja lapsista mitään. Aluksi halusinkin pitää raskauden salassa – Ilkalle tietenkin kerroin heti. No melkein heti.

    Sain itse tietää eräänä marraskuisena perjantaina, kun olin yksin ajelemassa Utajärven suuntaan. Päätin, että jos Ilkka vastaa puhelimeen, kerron heti, mutta muuten odottelen isänpäivään. Ei vastannut, joten menin sunnuntaina muka siivoamaan Awskin ja Wikin häkkiä, ja soitin sieltä Ilkalle. Ilmeisesti tuntui ihan hyvältä kuulla isänpäivänä tulevansa isäksi.

    Vanhemmille kerrottiin sitten jouluna ja muille vähän sen jälkeen. Maaliskuussa maha sitten päätti näyttää koko maailmalle, että paksuna ollaan!

    Aloittamisen vaikeus

    Kun aluksi en ”saanut” sanoa kenellekään mitään, vaikka kuinka olisi halunnut, niin myöhemmin en sitten enää osannut aloittaakaan. Asiaa olisi – siitä ei ole epäilystäkään – mutta miten ihmeistä kerrotaan muille?

    Vähän niin kuin merkityksenrakentamisen teoriassa, jota väikkärissäni yritän soveltaa, kaikki asiat ymmärtää vasta jälkikäteen ja sitten tuntuu, että on jo myöhäistä kertoa. Esimerkiksi ne pikkuruiset kuplat, jotka tunsin mahassa joskus helmikuisena päivänä yliopiston kirjastossa. Sehän oli se tyyppi, joka on muuttanut asumaan mun mahaan! Entä sitten se, kun mahaan tuntuikin pesineen iso kala, joka läpsytteli mahanahkaa pyrstöllään? Sama pieni mies asialla. Nyt kala on vaihtunut alieniksi, joka mönkii ja möngertää puolelta toiselle.

    Tuollaisia asioitako minä olisin kertonut? Kiinnostaako ne ketään? Ilkka tosin on ollut sitä mieltä, että kiinnostaa ne aikanaan ainakin asianomaista itseään. Kuulemma pitäisi ottaa mahastakin kuvia. Voi ei.

    Aika pienin vaivoin

    Raskausajasta ei onneksi olisi mitään kauheuksia kerrottavana. Joulukuussa tosin makasin Vesannolla viluissani ja nälissäni, kun mikään ei maistunut. Melkein ainoa ruoka, mikä meni alas, oli vehnäsämpylät suolakurkun kera. Energiataso oli niin alhaalla, etten pariin viikkoon tehnyt juuri mitään. Ajattelin silloin, että tähänkö se väikkäri taas pysähtyi.

    Onneksi olo alkoi helpottaa ja vielä jouluksi. Kukaan ei joulunakaan ihmetellyt, miksi minulle ei glögi tai punkku maistu. Laittoivat sen kai samaan omituisuuksien piikkiin kuin 19-vuotisen karkkilakon.

    Nyt ihan viime aikoina on taas tullut pieniä kolotuksia, kun maha on paisunut hurjiin mittoihin. Alaselkä kipuilee välillä, lyhyetkin portaat laittavat puuskuttamaan ja kengännauhojen sitominen vaatii äärimmäisiä ponnistuksia. Ja sitten on ne kaikki pienet vaivat, joita ei kehtaa sanoa ääneen…

    Mutta jospa minä nyt kunnostautuisin ja bloggaisin raskaus- ja muistakin asioista. Nyt kun mummollakin on taas tietokone.

  • Poni vaihtui pojaksi

    En saanut tänäkään synttäripäivänä ponia, mutta saan ehkä pojan. Toimitus heinäkuussa tai niillä main.

  • Laillinen kuusivarkaus

    Pirkanmaan Metsänhoitoyhdistys tempaisi tänä jouluna järjestämällä laillisen kuusivarkauden geokätköilyteemalla. Metsään oli piilotettu valmiiksi kaadettu kuusi,  ja sen sijainti ilmoitettiin koordinaatteina MHY:n sivuilla heti, kun kello rapsahti lauantain puolelle. Toinenkin kuusi jemmataan maanantaiksi, joten pirkanmaalaisten joulukuusettomien kannattaa olla tarkkana.

    Olisi mukava tietää, liittyykö tähän mitään lieveilmiöitä. Koska ensimmäinen paikallaolija saa viedä kuusen, tuleeko seuraavilla kiusaus napata autonkatolle naapuripuu? Ehkä siellä on paikallinen metsänvartija vartiossa.

    Tällaisia voisi olla muitakin vastaavia tempauksia. Esimerkiksi joulupukki voisi tänä vuonna piilottaa lahjat, ja antaa lapsille vain tukun koordinaatteja. Tai kauppiaat voisivat jemmata joulukinkut ja tarjoilla kinkunkaipuisille pelkkiä numerosarjoja. Sittenpä olisi jännä katsoa, kenellä on kovin himo löytää täksi jouluksi oikein rasvainen kinkku.

  • Hulluja ne utajärviset

    Nyt on yhdelle oikein hyvälle nimeltä mainitsemattomalle kaverille löytynyt oikea laji! Pääsee ensi kesänä töräyttämään ihan SM-mitalista.

    Muistattehan, että minä olen kotoisin Kutajärveltä, en Utajärveltä, jossa järjestetään ensi kesänä rupsuttelun mestaruuskilpailut. Täytyykin laittaa kalenteriin, että kiertää (koti)pitäjän kaukaa heinäkuussa.

  • Elämäni ensimmäinen matto

    Luin jostakin, että käsityöt ovat parasta aivojumppaa. Kun vielä äidin kätköistä löytyi iso kasa ontelokudetta ja virkkausohje, ei käsiä enää pidellyt mikään! Ensin virkkasin äidin langat, sitten pistin Ilkan ostamaan lisää ja myöhemmin äitikin osti toisen säkillisen samaa kudetta.

    Savonlinnaan ehdin nypertää muutamia koreja, mutta nyt sain täällä Vesannolla loppuun ensimmäisen itse virkkaamani maton. Olen niin ylpeä, vaikka ei tuo liene mikään käsityötaidon kahdeksas ihme olla. Mitähän tekisin seuraavaksi?

    20110927-222101.jpg