Tekijä: Outi

  • Olisi vaikka korvatulehdus

    Olen varmaan surkeista surkein äiti, kun toivon, että nappulalla olisi vaikka korvatulehdus tai joku muu hoidettava tauti. Voi vitsi, jos se onkin koliikkia!

    Edellisen viestin jälkeen meillä on nukuttu ehkä vieläkin huonommin. Tiistain vastainen yö oli pahin. Nappula huutoitki enemmän kuin nukkui ja Ilkka raukka nousi aamulla Helsingin koneeseen ehkä tunnin repaleisen unen jälkeen. Minulla unta oli takana vieläkin vähemmän eikä ollut paljon nappulallakaan.

    Itkun syitä voi vain arvailla. Soitin eilen aamulla neuvolaan ja ihmettelin, kun poika on alkanut pulautella paljon entistä enemmän ja itkeskellä öisin. Kun neuvolassa kuulivat, että napa vetää melkein litran korviketta, sanoivat, että pitää vähentää ruuan määrä 600-800 milliin. Pulauttelun vuoksi neuvoivat käyttämään Nutrilon Omneota. Neuvolan täti kysyi vielä, hymyileekö poika. Olipa typerä kysymys neliviikkoiselle itkuiikalle. Neuvoi vielä, että ruuan sijaan pitää antaa muita virikkeitä. Ostanko ponin vai iPadin, sitä jäin miettimään.

    Nälkä ja oksennus

    Annoin maanantai-iltana nappulalle Omneota kaksi kertaa ja se riitti. Liemi tuli pukluna ulos heti eikä sitä jäänyt mahaan varmaan ollenkaan. Selkä kaarella poika huusi kuin riivattu enkä saanut häntä rauhoittumaan millään. Olisi pitänyt aloittaa niin, että olisin kokeillut ensin pienellä määrällä NANin ohessa ja sitten nostanut määrää. Kai sitä oman hädän takia yritti etsiä helppoa ratkaisua.

    Vähensin ruokamäärää ja se varmaan lisäsi itkua entisestään. Kun ennen poika eli sentään kolmen tunnin rytmissä, pienempi ruokamäärä riitti vain kahteen. Ja väliaika huudettiin kilpaa lokkien ja kadun kissojen kanssa.

    Oli täällä hirveä meteli koko yön. Minä ja Ilkka oltiin kuulosuojaimet päässä ja yritettiin tsempata toinen toisiamme jaksamaan. Aamukuudelta minä aloin pakkaamaan kassia, että lähden nappulan kanssa päivystykseen selvittämään asiaa, mutta sitten huuto loppui eikä alkanut uudelleen ennen iltapäivää. Tietenkin välillä tuli itkua, mutta se oli hallittavissa ja ihan normaalia öiseen konserttiin verrattuna.

    Vanhemmuuden taakka

    Ei me Ilkan kanssa ihan tällaista arkea toivottu. Vaikka pahin baby blues on mulla jo helpottanut, itku tuli taas öisen valvomisen jälkeen. On ihan hirveää katsella ja kuunnella, kun oma lapsi huutaa eikä rauhoitu millään. Sitä tuntee olonsa aika mitättömäksi, kun oma syli tai silitys ei lohduta ollenkaan eikä oikein osaa muutakaan tarjota.

    Ei minusta taida olla äidiksi ja nyt on vähän myöhäistä perua. Naiset on kuitenkin ilmeisesti varustettu sellaisilla hormoneilla, että huutavaa lasta jaksaa kuunnella ja hoivailla. Siitäköhän se joku mainos kertoo, jossa hoetaan, että naiset ovat vahvoja, eivät vahvoja, mutta vahvoja?

  • Vauva-arki on raskasta

    Alkukesästä kuulin yhden jos toisenkin suusta, että kannattaisi käyttää kaikki liikenevä aika lepäämiseen. Pah, sanoin minä ja porskutin eteenpäin. Nyt tuntuu, että olivat peijoonat oikeassa.

    Omasta kokemuksesta tiedän, että raskauden loppuvaiheella tulee luettua netistä liikaakin kauhukertomuksia synnytyksestä, joten enpä kerro sen yksityiskohtia. Ehkä synnytyskertomuksen aika tulee joskus myöhemmin. Loppu hyvin, kaikki hyvin ja heinäkuun 22. aamuna meille syntyi terve, kymmenen pisteen poika. Vaikka jouduinkin lopulta sektioon, poika parahti heti keinovalon kohdattuaan niin, että tuli heti selväksi, että keuhkot ainakin ovat kunnossa.

    Paha vaan kun samaa parkumista on jatkunut senkin jälkeen. Laitoksella itkeä tihrustin sitä, kun poika vaan huusi, kun yritin häntä imettää. Nukuin kahdesta neljään tuntia yössä ja silloinkin, kun poika nukkui, tuore äiti valvoi ja pelkäsi seuraavaa syöttöä. Oli kamala kuunnella muiden äitien kertomuksia, kuinka paita kastui yöllä, kun maito nousi kohisten, ja kuinka tyytyväisiä heidän tenavansa olivat.

    Imemään huijattu parkuja

    Jouduin olemaan sairaalassa yhteensä melkein viikon. Lauantai-iltana sinne menin ja perjantaiaamupäivänä pääsin pois. Rintaruokintaa yritettiin monta kertaa päivässä. Kokeneet kätilöt neuvoivat monta hyvää konstia huijata lapsi syömään. Rintakumi täytettiin korvikkeella tai sitä työnnettiin suupielestä väkisin lapsen suuhun samalla, kun kitisevää nyyttiä pidettiin rinnalla. Neljä päivää sektion jälkeen maitoa alkoikin tulla, ja minä luulin, että vaikeudet olivat ohi. Samanlaisina jatkuivat.

    Laitoksella pojalle annettiin 5-10 milliä korviketta huijaamiseen ja samalla määrällä yritin mennä kotonakin. Isä ei varmaan uskonut etukäteen, millaista meteliä poikansa pitää nälissään. Ensimmäisenä viikonloppuna Ilkka kaivoi esiin kuulosuojaimet ja niiden avulla selvittiin alkuviikkoon. Edelleen yritin syöttää lapselle rintaa, mutta nostin korvikkeen määrän pariinkymmeneen milliin.

    Lopulta päädyttiin siihen, että mennään neuvolaan painokontrolliin. Vaikka paino oli noussut kohisten, neuvolasta sanoivat, että kannattaa  nostaa reilusti korvikkeen määrää. Kuulemma ohjeellinen maitomäärä olisi yhteensä 20 prosenttia lapsen painosta.

    Neuvolareissu tuli ihan oikeaan paikkaan. Kumpikaan meistä ei ollut juuri nukkunut, ja huoli siitä, onko lapsi terve, kun vaan huutaa, alkoi käydä aika raskaaksi. Poika todettiin oikein virkeäksi ja jänteväksi ihmisenpennuksi, joka oli pienestä ruokamäärästä huolimatta kasvanut normaalisti.

    Arjen helpotus

    Aluksi neuvolan ohjeet toimivat ja mekin pääsimme välillä nukkumaan. Aluksi Ilkka siirtyi nukkumaan yläkertaan ja minä jäin vauvan kanssa alas. Se toimi kohtalaisesti, mutta minun piti aina ravata ylös hakemaan maitoa ja sillä aikaa kiljukaula piti konserttiaan alakerrassa.

    Kerran yllätin Ilkan etsimästä lastaan vällyjen välistä keskellä yötä. Naamalla oli tosi huolestunut ilme, enkä ole koskaan nähnyt kenenkään nostelevan peittoja ja tyynyjä niin varovaisesti. Raukkaparka oli niin väsynyt ja stressaantunut, että vauva tuli uniinkin. Molempia nauratti, kun Ilkka alkoi heräillä horroksestaan ja tajusi, mitä oli unissaan tekemässä.

    Parhaaksi ratkaisuksi tuli lopulta se, että ensin Ilkka otti pari yötä kokonaan huolekseen. Vauva siirrettiin nukkumaan yöksi yläkertaan ja Ilkka pelasi, teki geokätköjä ja mitä lie puuhailikaan täällä koko yön. Aina kun nappula aukaisi suunsa, Ilkka kiiruhti maidonlämmitykseen. Minä sain kuitattua pienen siivun univelkaa ja aloin taas palailla ihmisten kirjoihin. Nyt en jaksa sen kummemmin avautua, mutta ensimmäiset pari viikkoa minulla oli itku tosi herkässä. Kun lapsi huutaa, maitoa ei tule ja itse on sektiosta kipeä, tuntee olonsa tosi surkeaksi. Edelleenkin vähintään kerran päivässä mieleen hiipii epäusko siitä, onko minusta sittenkään äidiksi, mutta se on pientä niihin ensimmäisten viikkojen ajatuksiin.

    Kirottu D-vitamiin

    Pojan posket alkoivat pyöristyä kovaa vauhtia ja korvikkeen määrää nostettiin tasaisesti. Neuvolasta saatiin hyvää palautetta kehityksestä, ja toisaalta myös ymmärrystä siihen, kun harmittelin imetyksen surkeutta. Äitiysneuvolan puolelta sain reseptin johonkin pahoinvointilääkkeeseen, jonka pitäisi lisätä maidontuloa, mutta neuvolan tätiä (Mikähän olisi oikea titteli?) alkoi mietityttää se, ettei lääkkeen sivuvaikutuksia ja imeytymistä lapseen ole liiemmin tutkittu. Meidän nappula ehti elämänsä ensiviikkoina imeä äidinmaidosta ison määrän antibiootteja ja vielä enemmän voimakkaita särkylääkkeitä, joten sovittiin, ettei pumpata häneen enempää lääkkeitä. Tulee maitoa tai sitten ei ja loppu annetaan korviketta.

    Kun poika sai riittävästi ruokaa, arki alkoi näyttää valoisammalta. Jonkinlaista rytmin poikasta alkoi hahmottua, kunnes poika täytti kaksi viikkoa ja piti aloittaa D-vitamiini. Pari ensimmäistä päivää meni ihan ok, mutta sitten se alkoi. Maha mukruili hirmuisesti ja hetken jo ajattelimme, että se on koliikkia. Cuplatonista ei ollut hyötyä, jos ei haittaakaan.

    Seuraavaksi alettiin syöttää maitohappobakteereja. Ensin annoin niitä tippoina, mutta neuvolasta opastivat avaamaan kapselin ja sekoittamaan jauheen maitoon, koska niin ei syöttäisi turhaan öljyä vauvalle. Ei apua.

    Sitten koitti kolmiviikkossynttärit ja piti nostaa annostus viiteen tippaan yhdestä tipasta. Pikkuisen maha meni ihan kippuralle ja hänestä tuli kiukkuinen äkäpussi. Toinen neuvolan täti käski pudottaa annosta kahteen ja nostaa vähitellen viiteen D-vitamiinitippaan. Ei auttanut enää sekään ja kokeilin toista valmistetta. Ei tulosta.

    Tänään ollaan sitten jätetty ihan kaikki ylimääräinen pois ja annettu vain korviketta, koska maitoa minulta ei enää tule. Saa nähdä, miten käy, kun seuraavaksi aletaan ottamaan aine kerrallaan lääkkeitä ja lisiä takaisin.

    Itkua ja vaikerrusta

    Näista vaikeuksista ei varoitettu etukäteen. Joskus taisin kirjoittaa, että teineille paras ehkäisykeino on näyttää videota synnytyksestä. Ehkä tehosteena voisi käyttää autenttista videomateriaalia nälkäänsä ja tuskaansa kirkuvasta sylivauvasta.

    Ihan rehellisesti sanottuna vauva-arki on järkyttävän raskasta. Kaikki vain puhuvat siitä, kuinka vauva-aika menee liian nopeasti ohi ja siitä pitää nauttia. Miten nautit, kun lapsi kirkuu niin, että oma syke nousee sadan paremmalle puolelle muutamassa sekunnissa? Vauvaidylli on siitä kaukana.

    Vaikka itkua riittää koko päiväksi, pahimpia ovat yöt. Yritän pitää jälkikasvun hiljaisena, jotta Ilkka saa nukkua. Hänen pitääkin lähteä töihin jo maanantaina eli siis TÄNÄÄN! Olen kirjoittanut tätä postausta parina yönä, ja maanantai on hiipinyt hiljaa todelliseksi. Kohta nähdään, miten pinna pitää ja äiti jaksaa, kun onkin yksin kotona rääpäleen kanssa. Saisipa edes yhden tietoisen ja minulle tarkoitetun hymyn palkaksi…

     

     

  • Kaksi viikkoa laskettuun

    Äitiyspakkauksen sisältö hämmentää.

    Huomenna tulee täyteen 38 raskausviikkoa, mikä lyhyelläkin matikalla laskettuna tarkoittaa kahta viikkoa laskettuun aikaan. Me ei olla edelleenkään hermoiltu asiasta. Sairaalakassi on pakkaamatta, pinnasänky kokoamatta eikä siihen ole ostettu patjaakaan saatika sitten, että oltaisiin ostettu yhtään tuttia. Kylläpä tässä vielä ehtii.

    Sen verran sain aikaiseksi, että hain eilen muovitettua froteeta omaan sänkyyn lapsiveden varalta. Jos purskahtaa niin kuin elokuvissa niin siinähän on melkein hukkumisvaara! Muutenkin eilen oli toimelias päivä. Kiertelin kaupungilla neljä tuntia ja kävin vielä illalla kesäteatterissa. Grillivaunun tosin kasasin vasta tänään. Huomaa, että on taas tehty hyödyllisiä vauvaostoksia!

    Itkua ja ihmettelyä

    Eivät kaikki päivät tietenkään ole ihan yhtä hyviä. Toissapäivän makasin selkäkivuissani lattialla ja sitä edellisenä päivänä melkein itkeä tihrustin Prisman vauvatarvikehyllyllä. Metreittän erilaisia äidinmaidonkorvikkeita ja pesulappuja ja ties mitä. Mistä niistä tietää tällainen aloittelija ostaa yhtään mitään? Ilkka neuvoi ostamaan purkin joka laatua ja maistamaan, mutta ei erityisesti houkuta maistella äidinmaidonkorviketta. Kunhan Ilkka huomenna kotiutuu konferenssimatkaltaan, taidan pitää hänelle  korvikecocktail partyt!

    Enpä tiennyt sitäkään, että ihmisenpoikasille tehdään erimallisia vanupuikkoja. Nyt tiedän. Käyttötarkoitus on vähän epäselvä, koska jotenkin järki sanoo, ettei esimerkiksi se napamokkula välttämättä tarvitsisi erikoismuotoiltuja vanupuikkoja. Vaippahyllyn jätin toistaiseksi suosiolla väliin. Niin, ja sen tuttihyllyn.

    Yritin eilen selittää Virpille, mitä tarvikkeita olen jo ostanut. Ei tullut mieleen, miksi sanotaan sitä vanulappua, joka tungetaan rintsikoihin ehkäisemään, ei virtsan-, vaan maidonkarkailua. Niitä minulla jo on, kun sain nettikaupasta kaupantekijäisiksi. Ja sitten minulla on sellainen isompi leili, johon voi kerätä isommat karkailut. Senkin sain ilmaiseksi. Nyt en edes kehtaa sanoa, mitä piti ostaa, että saa noin ällöttäviä tarvikkeita kaupan päälle.

    Hirveää rahastusta

    Olen tullut siihen tulokseen, että lastensaamisesta on tullut hirveää rahastusta. Otetaanpa tähän vertailun vuoksi Vauva.fin luettelo siitä, mitä vauva tarvitsee ja Baby Stylen vastaavien tuotteiden hinnat. Poistan listasta ne tuotteet, jotka tulivat äitiyspakkauksessa eli esimerkiksi vaatteet, kynsisakset ja hiusharjan. Poistan myös sellaiset tavarat, jotka löytyvät melkein joka kodista muutenkin (vanulaput ja peitto lattialla möyrimistä varten).

    Ja äidille:

    Tästä listasta puuttuu vielä ainakin syöttötuoli (keskihintainen 129 €), johon vauva siirtyy joskus puolivuotiaana, pussilakanat (49,90 €), pinnasängyn reunasuoja (44 €) ja tutit (3,40 € /2 kpl vastasyntyneelle). Monia tarvikkeita tarvitaan tietenkin useampia kuin yksi tai yksi paketti kuten vaippoja, korviketta, kosteuspyyhkeitä ja mielellään myös imetysrintsikoita.

    Toisaalta ihan kaikkea ei välttämättä tarvitse ollenkaan. Meillä ei esimerkiksi ole hoitopöytää, kantoliinaa tai -reppua eikä vielä turvaistuinta. Lisäksi yhdistelmävaunuissahan periaatteessa jo on rattaat, joten matkarattaita ei välttämättä tarvitse.

    Kerrankin todellista vastinetta verorahoille.

    Kuten kuvasta voi lukea, äitiyspakkauksessa tulee paljon hyvää tavaraa, joilla pääsee alkuun, mutta tuosta voisi laskeskella, paljonko vauvan alkuinvestoinnit ovat. Sitten jos haluaa ostaa jotain ekstraa, lista on loputon: itkuhälytin 89 €, syöttötuolin pehmuste 25 €, peitto 16,90 €, patjansuoja 19 €, yli nelikuisen tutit 2,40 € /kpl ja tuttipullot 12,90 € / 2 kpl ja äidille rintapumppu 49 € ja imetyspaita 39 €.

    Ei varmaan ole yllätys, että meille suurin osa noista on hankittu käytettynä…

    EDIT: Tämän postauksen linkit ja hinnat vanhenevat tosi nopeasti. Pahoitteluni siitä.

  • Ahkerampia kuin luulinkaan

    Hetkisen kestää ennen kuin oma metsä on edes yhtä pitkää kuin tämä isän metsä.

    Ilkka, isä, äiti ja Liisa olivat minulla viime lauantaina hommissa. Pikkuruisen peltotilkun omistajana päätin alkaa metsätilalliseksi ja istuttaa pellon täyteen pikkuruisia männyntaimia. Kun oma vartalo ei enää oikein taivu istutushommiin, pyysin muita apuun. Liisaa en pyytänyt. Häntä yritin vähän toppuutella, ettei niin kovasti rehkisi, mutta ei kuulemma osannut olla tekemättä mitään.

    Olipa siinä hommaa. Minä kiittelin kovasti talkoolaisia 1 000 taimen istutuksesta, mutta tänään sitten selvisi, että talkoolaiset olivat vieläkin ahkerampia. Taimiahan olikin 1 500! Nyt minulla on sitten 1 500 mäntyä. Ei ne kovin suuria ole. Enemmänkin sellaisia pienenpuoleisia ja vaatimattomia, mutta kovasti ne yrittävät nyt juuriaan sankilaiseen peltoon punnertaa.

    Minulle ei taida noista männyistä niin suuren suurta hyötyä olla, mutta ehkä mökelö voi niistä joskus saada helpotusta rahapulaansa. Kai se tukkipuun hinta vielä kymmenien vuosien päästäkin on enemmän kuin taimen ostohinta eli 15 senttiä plus verot. Vaikka ei mökelölle mitään muuta äitiltään jäisi, niin saapahan ainakin 1 500 petäjää. Jokusen ehtinee tosin harventaa jo sitä ennen.

  • Kiemurtelua auringossa

    Nyt viiletetään jo raskausviikolla 32. Tarkalleen ottaen tänään on 31+3. Erilaisten opusten mukaan sikiö kuulee ja näkee, ja voi esimerkiksi kurotella kohti valoa. Niinpä tuntuu tekevän.

    Yritä tässä nyt nauttia kevätauringosta parvekkeella, kun mahassa tehdään aurinkotervehdystä niin, että iPad mahan päällä hyppii. Yrittääkö mökelö viestiä, että silmiä häikäisee, vai saada tasaisen rusketuksen mahanahkan läpi?

    Muutenkin viime aikoina mahan myllerrys on muuttanut muotoaan. Kiukkuisista potkuista on tullut puskemista ja punkemista ja tuntuu, että koko ajan tapahtuu jotain. Paitsi silloin kun Ilkka laittaa käden mun mahan päälle. Silloin mökelöstä tulee ihan rauhallinen kaveri. Tietääpähän, kuka saa hyssytellä itkuista nappulaa jatkossa.

    Supistuksia suihkussa

    Ihmettelen suuresti, miten jotkut hakevat kuumasta suihkusta apua synnytystuskiinsa. Minulla suihku saamahan kivikovaksi, ja jos oikein olen raskausslangia ymmärtänyt, niin kyse on supistuksista.

    Samoin portaiden nousu, vähänkään lyllerrystä rivakampi kävely ja pitkä seisoskelu saavat mahan tällä hetkellä ainokaisen lihaksen kramppiin. Ne oikeat vatsalihakset olen tainnut jo menettää lopullisesti.

    Jättimaha

    Tänään laskettuunaikaan on yhtä päivää vaille kaksi kuukautta. Maha alkaa olla jo haitaksi,eikä mitään vielä ole tehty. Paino kiikkuu uuden kymmenen vaiheilla ja pelottaa, millainen jättivauva mahassa muhii.

    Odottelen edelleen pesänrakennusviettiä ja sitä energiaruiskausta, jonka aikana odottavat naiset kuulemma puunaavat koko talon. Suunta on melkeinpä päinvastainen. En enää ehdi puhelimeenkaan, jos puhelin sattuu soimaan yläkerrassa, ja itse yritän kiihdyttää vauhtiin alakerrasta. Miten ihmeessä minä voin selvitä vielä kaksi kuukautta tämän mahan kanssa?