Kategoria: Tajunnanvirtaa

  • Ketä äänestäisin seurakuntavaaleissa?

    Huomenna on seurakuntavaalit, ja ehdokas on edelleen kateissa. Parasta siis kääntyä vaalikoneen puoleen.

    Heti ensimmäinen kysymys sai verenpaineen koholle. Seurakuntalainen laitetaan heti alkuun selkä seinää vasten valitsemaan, kuka maassa on tärkein.

    Jos olisi tilaisuus lisätä varoja yhteen seurakunnan työmuotoon, minkä valitsisit?

    Laittaisitko roposi mummojen hoitoon, vaiko kenties nuorisotyöhön, vai olisiko sittenkin sielunhoito tärkein? Yhden saa valita. Moni varmasti valitsee sen ryhmän, johon itse kuuluu. Mitä sellainen ihminen vastaa, joka toivoo seurakunnalta kokonaisvaltaista, tasa-arvoista ja tasapuolista suhtautumista ihmiseen isolla I:llä silloin, kun hän itse sitä kokee tarvitsevansa?

    Älykkyystesti

    Toinen kysymys on sitten niin pitkä, että ymmärtäminen vaatii melkein Mensan jäsenyyttä.

    Kun luottamushenkilönä äänestää kirkolliskokousvaalissa, ääni kuuluu edustajan kautta kirkolliskokouksessa, joka on Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ylin päättävä elin. Koetko tarpeelliseksi tätä kautta muuttaa kirkon linjauksia jossain seuraavista kirkolliskokouksen käsittelemistä asioista?

    Jälleen kerran vastauksia sallitaan vain yksi. Haluatko muuttaa kirkon linjauksia kirkon opin, kannanottojen vai ehkä talousasioiden suhteen? Seurakuntalainen on voimaton mahtavan kirkolliskokouksen edessä, ja voi vaikuttaa vain yhteen asiaan. Älä taistele tuulimyllyjä vastaan vaan valitse yksi!

    Kolmannessa kysymyksessä etsitään suurinta syytä kuulua kirkkoon – vain yksi syy, ei enempää. Poikkeus vahvistaa säännön, joten neljännessä sallitaan jopa kolme vastausta. Tosin kahdeksasta vaihtoehdosta viisi liittyy talousasioihin.

    Seurakunnan luottamushenkilönä voi vaikuttaa mm. alla lueteltuihin asioihin. Valitse niistä kolme itsellesi tärkeintä.

    Mustavalkoinen kirkkomme

    Vaalikoneen kysymykset piirtävät kuvan mustavalkoisesta kirkosta, joka ei enää istu tämänpäivän yhteiskuntaan. Koulutetut suomalaiset pakotetaan vastaamaan yksinkertaisesti monimutkaisiin kysymyksiin, joilla ehkä yritetään määrittäää vastaajan arvomaailmaa. Jos vastaan, että haluan panostaa nuorisotyöhön, vaikuttaa kirkon kannanottoihin ja kuulua kirkkoon siksi, että voin toimia Emilin kummina, käännänkö selkäni kaikelle muulle?

    Vaalikoneen perusteella kirkko on entistä enemmän poliittinen toimija, jonka suurimpia kysymyksiä eivät ole hengelliset asiat vaan talous, politiikka ja lainsäädäntö. Tuntuu siltä, että kirkko haluaa vaalikoneen kautta saada siunauksen jo tehdyille päätöksille äänestysiän alentamisesta, homoparien rukouksista ja esimerkiksi kiristyneen taloustilanteen hoidosta.

    Toivon ehdokkaaltani suvaitsevampaa suhtautumista kaikkiin ihmisryhmiin ja kaikkiin seurakuntalaisiin riippumatta siitä, minkä takia he kuuluvat kirkkoon. Eikä minua niin haittaisi, vaikkeivat kaikki avunsaajat kuuluisikaan kirkkoon. En suostu olemaan niin yksinkertaisen väritön arvomaailmaltani kuin vaalikoneen tulos osoitti.

  • Guns N’ Roses oli huippu!

    Niille, jotka eivät hölmöyksissään lähteneet Guns N’ Rosesin keikalle, ihan vaan tiedoksi, että Axl oli entisessä kunnossaan. Ääni naukui kuin mouruavalla kissalla aidanseipäällä. Keskivartalo tosin oli hieman kasvanut niistä ajoista, jolloin Axl vielä poseerasi julisteissa huoneeni seinällä.

    Ehdin odottaa GNR:n keikkaa melkein tasan 20 vuotta. Kannatti odottaa. Ihan sama, vaikka naamat olivat vaihtuneet. Ihan sama, vaikka mahat olivat kasvaneet sekä laulajalla että kuulijoilla. Ihan sama, vaikka piti odottaa kolme varttia rokkikukkoa lavalle. Kaikki odotus oli odotuksen väärti.

  • Pyytämättä ja yllätyksenä

    Taidan pitää tämän ihan järkyttääkseni ystäväpiirini tasapainoa.

    — Post From My iPhone

  • Tukka säkkärällä

    Meillä täällä Savonlinnassa on tällä viikolla oikein lehteenkin asti päässyt parturi Tanen parturi-kampaamo. Tanen parturi-kampaamo on takavuosina mainostanut ”joka 10. kerta ilmaiseksi” ilman aikarajoitusta. Ilkka on kiltisti käynyt silloin tällöin leikkauttamassa tukkaansa Tanella hintaan 23 euroa, vaikka se muualla maksaisi paljon vähemmän.

    Kymmenes kerta tuli vastikään täyteen ja Ilkka siitä innoissaan, että halvaksi tulee. Maksoi tasan saman kuin ennenkin, 23 euroa, mutta käteen lykättiin ”ilmainen tuote”. Muuten hyvä, mutta tämä ilmaistuote oli pikkuruinen matkashampoo värjätylle tukalle. Eihän Ilkan tukka edes ole värjätty! Noita tuollaisia purtiloita saa joka paikasta ilmaiseksi ilman, että täytyy maksaa ylihintaa kymmenen kertaa parturista. Nyt Tanella tosin annetaan tuotelahja joka viidennestä kerrasta.

    Tyhmästä päästä kärsii koko tukka

    Ilkan episodista olisi pitänyt oppia jotain, mutta kun pää on puusta, oppi ei kerralla puuhun poraudu. Niinpä tässä ennen kelkkalomaa Nurmeksessa päätin mennä leikkauttamaan pahannäköiseksi menneen kuontaloni edustuskelpoiseksi. Viime kerralla kävin Barakissa ja olin vähän pettynyt leikkaukseen. Siksi päätin mennä Tanelle, koska sinne pääsee kuulemani mukaan nopeasti.

    Niin pääsi. Heti samana päivänä istuin tuolissa. Tyttö katseli tukkaani ja totesi, ettei päässä ole paljon väriä, mutta että värinpoisto pitäisi kuitenkin tehdä ennen värjäystä. Värinpoistotököttiä tuli alkuun liian vähän ja niin tuli lopulta oikeaa väriäkin. Värinvalinnassa Barak oli kyllä ihan eri tasoa kuin Tane. Itse piti päättää ja mistä tällainen maalaistyttö mitään osaisi päättää?

    Siinä vaiheessa alkoi vähän epäilyttää, kun tyttö laittoi paksuja vaaleita raitoja eteen. Tuntui, että saattaapa tulla vähän teinitukka, mutta olkoon menneeksi. Väristä tuli lopulta ihan siedettävä, mutta leikkauksesta voi olla kahta mieltä.

    Tyttö kysyi, onko minulle leikattu aiemmin tasapitkä tukka. On leikattu, joten tyttö hapsi kysymättä mitään pari senttiä latvoista noin viidessä minuutissa ja siinä se. Luotin parturiin ja oletin, että kuivia latvoja ei tosiaan ollut enempää.

    Kuivauksen aikana tuntui, että tukka lähtee päästä, kun tyttö sitä niin voimallisesti kampasi. Ainahan se värjäyksen jälkeen on vähän karheaa. Nyt karheutta on jatkunut yli viikon enkä joka päivä edes yritä harjata tukkaa suoraksi.

    Pää näyttää ihan tasaväriseltä, mutta tukasta tuli kauheaa hamppua. Ehkä kestäisin hampputukankin, mutta laskussa oli sulattelemista. Minä olisin voinut tuhota tukkani muutamalla eurolla kaupan väripurtilolla, mutta nyt sain maksaa siitä hyvästä 167 euroa. Kuka olisi laittanut tonnin mummonmarkkoja jonoon parturissa? Sillä hetkellä, kun tyttö sanoi hinnan, muistin, miksi en taas ollut käynyt parturissa yli vuoteen. Saa taas odotellakin ainakin sen vuoden verran ennen kuin uskallan mennä uudestaan. Seuraavalla kerralla pitää pyytää tarjous ennen kuin asettaa takapuolensa parturin tuoliin. Tokkopa me Ilkan kanssa ainakaan Tanen tuoleja jatkossa kulutetaan.

  • Helsingin kosto

    Paha sai palkkansa. Myöhästyin lentokoneesta ja nyt istun junassa matkalla pohjoista kohti. Muuten hyvä, mutta pysähdyttiin välille, koska edellä menevässä junassa on tulipalo. Noukitaan sen matkustajat kyytiin ja viedään seuraavalle asemalle.

    — Post From My iPhone