Tekijä: Outi

  • Hyvää possunfilettä

    Eilen oli jotenkin niin vetelä päivä, ettei tullut edes ruokaa laitettua. Lounaaksi hain viereisestä pizzapaikasta molemmille kebabit ja vasta illalla pyöräytin tuorepastatortellineja. Vaikka nakkelin sekaan vain aurinkokuivattua tomaattia ja oliiveja, annoksesta tuli paljon parempi kuin ystävänpäiväinen tortelliniannos Piattassa. Eivät ole edes julkaisseet TripAdvisorissa arviotani Piattasta, koska taisin morkata sen pöperöjä liikaa.

    Tänään tartuin kauhan varteen ja testasin Hesarin possun sisäfilereseptiä. Tuli oikein makoisaa. Tosin minä ryhdyin keittiöhommiin niin myöhään, että sinappivoitelun jälkeen leikkasin fileen noin tuuman paloiksi. Lämpenivät sitten hieman nopeammin. Lyhensin viidellä minuutilla paistoaikaa, mutta kun kokeilin yhtä palaa, se oli vielä niin punainen, että laitoin fileet takaisin uuniin.

    Nopsa kastike

    Kastikkeen tein niin, että tuossa kokeiluvaiheessa huuhtelin pannusta liemen talteen, kaadoin lihanesteen sekaan vajaan purkin ruokakermaa ja lisäsin reilun ruokalusikallisen worchestershiren kastiketta. Kaapissa oli valmista lihamausteseosta, jota ropsautin pannulle. Maistelin välissä ja lisäilin worchestershireä tai mausteita ja lopuksi suurustin ruskealla Maizenalla.

    Tässä vaiheessa nappasin lihat uunista ja kaadoin valmiin kastikkeen niiden päälle. Ehtivät odottaa vielä viitisen minuuttia folion alla ennen syömistä. Tuli melko hyvää. Ehkä pikkuisen olisi saanut olla enemmän suolaa. Ehdottomasti kokeilun arvoinen resepti, ja onpahan ainakin vaihtelua kaupan valmiisiin marinadiliemessä lilluviin sisäfileisiin.

  • Pakkanen musertaa

    Viimeviikkoinen SEFE-päivien reissu veti mielen synkeäksi. Reissussa oli ihan kivaa, ei siinä mitään, mutta sen jälkeen ei ole huvittanut kuntoilla. Mieliala aaltoilee näköjään niin kuin pahimmissakin kaksisuuntaisissa mielialahäiriöissä.

    Huuli meni mutrulle siksi, että päätin SEFE-päivien iltaohjelmassa tipattoman tammikuuni, ja söin viinin kanssa. Pari tai no okei, kolme lasia viiniä teki sen, ettei seuraavana aamuna tehnyt mieli lähteä testaamaan hotellin juoksumattoa. Jo aikaisemmin olin korvannut pakkasen takia yhden lenkin lumitöillä katolla. Sitten jäi väliin sunnuntain pitkä lenkki, mutta sen kyllä kävin juoksemassa maanantaina. Ja vaikka vielä tiistainakin kävin pakkasessa sauvakävelemässä, nyt olo on kuin kaikki työ olisi mennyt hukkaan.

    Täällä minä vain olen istunut sisällä ja katsellut ihanan aurinkoista ulkoilukeliä ikkunasta. Tai kävelinhän minä torstaina ekonomien kokoukseen ja tänään kauppaan, mutta niistä ei ole kuntoilumielessä mitään hyötyä. Harmittaa.

    CeBIT-bloggaaja

    Sain eilen kuulla, että pääsisin CeBITiin bloggaaja-statuksella. Siinä ei ole mitään ihmeellistä, mutta CeBITissä olisi. Viime vuonna kävin siellä ensimmäistä kertaa, ja reissu oli tosi mielenkiintoinen. Tällaiselle meikäläisen tasoiselle tekno-wannabeelle messuilla ei ole tarjota muuta kuin kiinalaisia härpäkkeitä, mutta Ilkan kyljessä pääsin tutustumaan tosi hienoihin uusiin ideoihin. Ilkka tuntee kentän niin hyvin, että bongaa satojen ellei tuhansien messuständien joukosta helmet.

    Mutta CeBITissä olisi kuntoilijalle mielenkiintoinen testauspaikka CeBIT RUN. Siinä juostaan 1-6 kertaa kolmen ja puolen kilometrin mittaista lenkkiä messuhallien läpi. Viime vuonna ehdin nähdä muutaman kilpailijan ja juoksu näytti tosi kivalta. Olisi hienoa juosta CeBITissä. Sitä ei moni tyttö tai poika teekään.

    Taitaa kuitenkin jäädä Saksan keikka väliin. Majoitus on näin myöhään kiven (veneen) alla ja lennotkin taitavat olla vähissä. Pitänee katsoa konferenssiesitykset netistä, ja blogata niistä kotona. Ehkä kuitenkin käyn juoksemassa viikon päästä keskiviikkona kympin ihan kunnon vauhtia. Jos siis virkistyn tästä matalapaineesta.

    Minä oon niin huono!

  • On se suomalainen hullu!

    Pakkanen paukkuu, mutta minä se vaan naama kuurassa lenkillä hipsuttelen! Eilen taittui juosten puolitoista tuntia ja tänään vierähti sauvakävellen tunteroinen.

    Eilen oli jopa niin hassu tilanne, että meinasin käydä kesken lenkin kotona vähentämässä vaatetta, kun alkumatkasta tuli niin kuuma. Tänään jätin villahousut kotiin. Seurauksena se, että kotona suihkussa takapuolta kipristeli, kun valkoinen laardi ei olekaan niin hyvä eriste kuin lintujen ruskea vastaava.

    Uinti jäi väliin

    Tänään olisi ollut avantouinti- ja vesijuoksupäivä. Illalla Tuula tekstasi, että muut aikoivat hannata, joten minäkin päätin nukkua vähän pidempään. Suunnitelmissa oli, että olisin mennyt aamupäivällä ainakin vesijuoksemaan.

    Seitsemältä mittari näytti -29 astetta pakkasta. Ilkka aikoi lähteä yliopistolle, joten napsautin auton lämmitykseen. Ajattelin saavani siinä samalla kyydin uimahallille.

    Vaan kohta napsautin lämmityksen pois. Mitä järkeä siinä olisi ollut, että olisi ensin lämmitetty autoa pari tuntia, ajettu viisi kilometriä, jätetty pirssi päiväksi pihalle jäätymään, ja sama ruljanssi uudelleen iltapäivällä? Ei mitään. Siispä Ilkka jäi kotiin etätöihin, ja minä jätin vesijuoksut ja avannot väliin.

    Levoton sielu

    Olin loppuviikosta SEFE-päivillä Helsingissä, ja sitten olikin jo niin kylmä, ettei viikonloppunakaan tullut urheiltua. Levottomuus alkoi jäytää mieltä samaa tahtia kipenevän selän kanssa, joten eilen oli ihan pakko lähteä lenkille.

    Sama juttu tänään. Ensin lapioitiin yhdessä takapihalla lunta, ja sitten otin sauvat, ja pinkaisin lenkille. Naapurit pitivät hulluna, kun kömmin ripset jäässä kotiin. Eipä noilla itselläänkään ihan järkitouhut olleet. Seisoivat katolla lumihommissa.

    Suomalainen on niin hullu, että kun ulkoilukärpänen puree, lapioi sisulla vaikka lunta katolla 30 asteen pakkasessa.

    Minua jäi lopulta harmittamaan se, etten käynyt aamulla avannossa. Olisihan se ollut eksoottista. Olisi ollut edes jälkipolville jotain kerrottavaa. ”Silloin kun minä olin nuori, hiihdettiin kesät, talvet kouluun, ja vesijuostiin pipo päässä pakkasessa.”

  • Norjalaista peikkojahtia

    Harvoin tulee katsottua norjalaisia elokuvia, mutta onneksi katsottiin Trolljegeren – Troll Hunter. Siinä raotetaan Norjan varjeltua salaisuutta eli peikkoja, jotka aika ajoin lähtevät reviiriltään ihmisten haitoksi. Elokuvasta tulee heti mieleen The Blair Witch Project, sillä tässäkin tarinaa kuljettaa ryhmä opiskelijoita, jotka lähtevät selvittämään salaperäisiä karhunkaatoja. Opiskelijat törmäävät outoon metsämieheen, joka liikkuu metsissä yön pimeinä tunteina.

    Äksy metsästäjä ei olekaan niin äksy, vaan ottaa opiskelijat mukaan jahtiin, jossa salamavaloilla jähmetetään peikkoja. Juonen kannalta opiskelijat pääsevät mukaan liian helposti.

    Eihän peikkojahti tietenkään todellista ole, mutta aika hauska oivallus, että suurjännitejohdot toimivat peikon aitauksena. Pikkuisen voimalaitoksen mies ihmettelee, miksi johdot kiertävät ympyrässä, mutta kun niin on aina ollut, niin mitäpä tuosta enempää mesoamaan. Näin Utasen voimalaitoksen kupeessa kasvaneena tulee mieleen, että mitähän petoja ne voimalinjat Suomessa aitaavat.

    Muutama hauska oivallus nostaa, Blair Witch Project -kloonaus laskee, mutta menköön nyt norjalaisuudesta kolme tähteä.

    [xrr rating=3/5]

    Pullat uunissa

    Sitä on taas katsottu hömppäelokuvia. Baby on Board – Pulla uunissa oli, kuten nimestä saattaa arvata, hyväntahtoinen mutta hölmö elokuva. Raskaaksihan siinä tullaan -yllätyksenä ja pyytämättä. Tuleva äiti on asiasta kauhuissaan. Uraa pitäisi rakentaa ja pomo ei tykkää ”lihavista naisista”. Tuleva isä on kuitenkin innoissaan, mutta joutuu vahingossa kiihkeään syleilyyn toisen naisen kanssa.

    Elokuvan hölmöys piilee ehdottomuudessa. Kun eron partaalla oleva mies opastaa tulevaa isää, ja saman pariskunnan vaimo tulevaa äitiä, edessä on muka yhdeksän kuukauden mykkäkoulu ja hiljainen riitely. Kumpikaan ei tule koskaan sanoneeksi, mistä on toiselle suuttunut. Härre guud, miten aikuismaista, ja siitä on tehty koko pitkä elokuva!

    Ja niin kuin aina: loppu hyvin, kaikki hyvin.

    [xrr rating=1.5/5]

    Naamakirjaelokuva

    The Social Network katsottiin jo aiemmin, mutta ei tullut silloin kirjoitettua arviota. Facebookin synnystä kertova elokuva kuuluu jokaisen sosiaalisen median suurkuluttajan yleissivistykseen. Pikkuisen ihmettelen, miksi Social Networkille povataan joissakin lähteissä Oscareita, mutta toisaalta leffa on osuva ajankuvaus.

    En tiedä, olisinko leffan nähtyäni Mark Zuckerbergin puolella vai häntä vastaan. Sinänsä nörtti opiskelija osoittaa äärimmäistä lahjakkuutta ja peräänantamuutta, jota kunnioitan syvästi. Toisaalta taas en pitäisi häntä kovin suurena visionäärinä, sillä Facebook oli kuitenkin monen onnekkaan yhteensattuman tulos, jos elokuvaa on uskominen. Harvoinpa ne isot innovaatiot kuitenkaan yhden miehen kädestä lähtevät.

    Leffa on kuitenkin rakennettu niin, että katsoja vääjäämättä taipuu päähenkilön puolelle, vaikka hän ärsyttävästi lanseeraa ensin palvelun, jossa voi rankata Harvardin kaunottaria. Sanoisin, että leffan perusteella Zuckerberg on v-mäinen jätkä, mutta hurjan taitava nettiaikakauden vesa.

    Kannattaa katsoa, mutta tuskin tällä montaa Oscaria irtoaa.

    [xrr rating=4/5]

    Tämän hetken paras unileffa

    Täysin häpeämättömästi myönnän, että en ole koskaan katsonut vuoden 2000 suurelokuvaa, Gladiaattoria loppuun. Se johtuu siitä kylmästä tosiseikasta, että Gladiaattori on niin tylsä elokuva, että nukahdan jo alkuminuuteilla. Gladiaattorille on kuitenkin ilmestynyt kilpailija. Viisi ja puolituntista Carlos -leffaa tuskin saan koskaan katsottua loppuun.

    Elokuva kertoo tunnetun terroristin tarinaa. Tähän mennessä olen ehtinyt nähdä pari mönkään mennyttä keikkaa. Ensin Marks & Spencers -tavaratalon pomo sai pitää henkensä, kun ase jumiutui. Maineensa Carlos kuitenkin keräsi OPEC-pohattojen kidnappauksesta vuonna 1975, mutta mielestäni sekin keikka meni mönkään. Nukahdin viimeksi siinä vaiheessa, kun panttivangit kävelivät lentokoneesta ulos ja kidnappaajat heiluttelivat voitonmerkkejä luksusautoista 20 miljoonaa rikkaampina – joskin palestiinalaisten kohtalo ei tainnut muuttua suuntaan tai toiseen.

    En tiedä, yritämmekö Ilkan kanssa katsoa täyspitkää elokuvaa, vai jotain lyhyttä versiota. Varmaa on kuitenkin se, että kun heräsin kolmannen kerran, kello oli yksi, ja elokuva edelleen pyöri telkkarissa. Luovutin. Ehkä katson Carloksen loppuun sitten, kun uni ei meinaa muuten tulla.

    Koska en halua tehdä liian tylyä arviota keskeneräisestä elokuvaelämyksestä, annan tälle reiluna naisena puolikkaan tähden.

    [xrr rating=0.5/5]

  • Dolce Gusto pelastaa kahvitunnin

    Kotona työskentelyssä on monta hyvää puolta, mutta on yksi huonokin. Kahvitauolla ei ole ketään, jolle puhua. Onneksi joulupukki toi meille jo ennen joulua Dolce Gusto -kahvinkeittimen.

    Olin haaveillut oikeasta espressokeittimestä jo monta vuotta, mutta aina hinta oli tullut esteeksi. Vuosien saatossa vaatimukset vähenivät ja järki alkoi voittaa. Olisiko espressokeittimelle oikeasti niin paljon käyttöä, että kannattaisi uhrata puoli metriä pöytätilaa ja iso nippu seteleitä yhteen kahvinkeittimeen? Ei olisi.

    Mainoksen uhri

    Telkkarissa alkoi pyöriä syksyllä sopivasti ennen joulua Dolce Gusto -mainos, jossa pikkuruinen keitin pyöräytti patruunasta makoisaa kahvijuomaa. Ilkka suhtautui keittimeen terveen epäilevästi. Vaikka kävimme katsomassa sitä jo pariin kertaan paikallisessa muka-halvassa sinivihreässä kodinkoneliikkeessä, Ilkka ei antanut ostaa vekotinta ennen kahvin koemaistamista. Höh, laittoi hanttiin melkein yhtä hanakasti kuin ponin ostossa!

    Joulupukki lupasi auliisti maksaa keittimen, jos me päätyisimme sen ostamaan, ja yhtenä kauniina päivänä jouluviikolla keitin lopulta törötti meidän pöydällä.

    Piccolo-malli on niin hyvä! Se ei vie pöytätilaa kuin mehukannun verran. Olin vähän ihmeissäni, kun tajusin, että Piccolossa ei ole muuta eroa isosiskoonsa Circoloon verrattuna kuin vesisäiliön tilavuus. Toki Piccolosta puuttuu ”keittiön pimeälläki valaisevat LED-valot”, mutta kuka niitä tarvitsee?

    Hyvää kahvia

    Ilkan vaatima koemaistaminen tehtiin lopulta omassa keittiössä. Ensimmäisellä kerralla cappuccino meni vähän pieleen. En tajunnut, että Dolce Gustossa pitää itse säätää veden määrää. Applen aikakaudella ohjekirjoja ei ehkä tule luettua riittävän tarkkaan, joten ohjeet käteen, ja erhe korjaantui jo seuraavaan kupilliseen.

    Dolce Gustolla saa keitettyä tosi hyvää cappuccinoa. Suosikkini on kuitenkin cafe macchiato, jossa on kaksi kerrosta maitovaahtoa ja yksi kerros espressoa. Paras ylläri koko tässä keitinhässäkässä oli se, kun tajusin vasta kotona, että keittimellä voi tehdä myös jääkylmiä juomia! Jopa persikkainen jäätee onnistuu, mutta sitä en ole vielä kokeillut. Jouluna herkuttelimme oikealla irish coffeella ja muutamilla muilla kahvidrinkeillä niin, että en meinannut malttaa jäädä tipattomalle tammikuulle.

    Riittävä pieneen tarpeeseen

    Dolce Gusto ei ehkä ole ihan sellainen espressokeitin, josta aiemmin haaveilin. Se on kuitenkin täysin riittävä satunnaiseen erikoiskahvien keittämiseen. Yhteen kupilliseen keitin käyttää yhden tai kaksi patruunaa. Yleensä ne juomat, joissa maitovaahto ja kahvi ovat erikseen, vaativat kaksi patruunaa ja muut yhden. Hintaa kupilliselle tulee siis 37 tai 74 senttiä patruunojen määrästä riippuen. Itse keitin maksoi 98 euroa.

    Keitin toimii 15 barin paineella riippumatta siitä, mistä juomasta on kyse. Oikeille baristoille se on kauhistus, mutta minua ei haittaa.

    Meillä keitin pyöräyttää viikossa 5-10 kupillista kahvia, joten muutamassa kuukaudessa se on haukkunut hintansa. Eikä mielihyvää voi mitata euroissa. Minulle on tärkeintä, että päivän työt voi välillä keskeyttää hyvän kahvin merkeissä. Ja jos oikein ahdistaa, kahvin sekaan voi lurauttaa pikku turauksen makusiirappia.

    Dolce Gusto Piccolo -keitin [xrr rating=4,5/5]