Tekijä: Outi

  • Mahalleen mätkähti

    Käytiin eilen retkiluistelemassa Harjunportissa Punkaharjulla. Oli oikein sopiva pakkassää, mutta lumisade vähän haittasi menoa. Reitti oli aurattu aamupäivällä ja me olimme lähtöpaikalla vasta iltapäivällä. Harjunportista lupailivat uutta aurausta, mutta eivät pitäneet turhaa kiirettä.

    Nomen est omen?

    Ei muuta kun menoksi ja yllättävän hyvinhän se sujui. Retkiluistelu on tosi mukavaa. Menomatka sujui vastatuulesta huolimatta mallikkaasti, mutta sitten reitti kääntyi takaisin ja jäähän alkoi tulla vähän huonompia paikkoja. Koska lunta oli jo monta senttiä, huonoja kohtia ei nähnyt ennen kuin luistin tökkäsi.

    Tuiskahdus kinokseen

    Kerran aikaisemminkin horjuin ja pysyin pystyssä vain siksi, että kurautin reitiltä sivuun, mutta toisella kerralla en voinut mitään. Mätkähdin mahalleen ja tietenkin silloin, kun oli jo vastaantulevaa liikennettä. Aurasin sitten siitä kohtaa muutaman metrin matkalta seuraaville luistelijoille parempaa reittiä. Ilkka ei onneksi nähnyt mitään, kun mennä viiletti jo niin kaukana edellä.

    Yhteensä sujuteltiin 15 kilsan reitti tuntiin ja kahteenkymmeneen minuuttiin, ja siitä loput 1,5 kilsaa jopa aurattua reittiä. Hyvä oli luistella, ja mennään toistekin.

    Tyyriit terät

    Omat terät olisivat kivat, mutta eipä taida vielä raskia. Carlsonilla oli tarjouksessa 130 euron setti, mutta koska Harjunportissakin vuokraus maksaa vain 15 euroa (sisältää ratamaksun) niin ei vielä kannata. Kateeksi käy niitä, jotka pääsevät omasta rannasta luistelemaan ylläpidetylle reitille.

    Luistelun jälkeen pysähdyttiin ST1:lle syömään. Sen paikan metsästäjänleipä on ihan uskomaton! 6,50 euroa ja lautasellinen apetta. Taisin syödä jokaisen kulutetun 630 kilokalorin edestä.

    Kotona otettiin lämmikkeeksi glögit, ja jos tänään oltaisiin oltu luistelemassa, oltaisiin käperrytty lämpövilttiin lämmittelemään. Minä hullu vastustin lämpöviltin ostamista, ja nyt en antaisi tätä mistään hinnasta pois! Nytpä on hyvä köllötellä kipeän selän kanssa vällyjen välissä.

  • 100 grammaa kerrallaan

    Tänään maratonkoulussa katseltiin juoksuvideoita, eikä mitä tahansa videoita vaan ihan omia tepsutuksia. Ihmeellistä kyllä, oma juoksuni näytti ihan kelpo menolta. Vähän on raskas askel, mutta se johtuu siitä, että huttua on puputettu ja takapuoli levinnyt.

    Pitää kiinnittää jatkossa huomiota vartalonkiertoon. Monet kiertyivät paljon pahemmin, mutta minullekin tekisi hyvää, jos pystyisin juoksemaan rauhallisemmin ja suoraviivaisemmin. Jalat menevät kuitenkin mukavasti suoraa viivaa, enkä edes pomppinut pahasti. Askelluksessa pitää vielä kiinnittää huomiota siihen, etten tulisi ihan niin kantapäilleni alas.

    Juoksemisen mallia Terwamaratonilta Oulusta toukokuussa 2007. Sisäkautta ohi!

    Eka kymppi takana

    Sunnuntain tuulisella kelillä kipaisin ekan kympin sitten vuoden 2007. Olen näköjään äärimmäisyyksien nainen, koskapa hipsuttelin samalla melkein kolme kilometriä ylimääräistä! Naama oli jäässä ja takapuoli myös, mutta niin minä vaan juosta kopsutin.

    Olen tosi tyytyväinen. Aikaa siihen tietysti kului 90 minuuttia, mutta mitäpä siitä. Olen kuitenkin edellä tavoitettani, sillä suunnittelin juoksevani vasta joululomalla kokonaisen kympin.

    Tavoitetta metsästämässä

    Pari viikkoa sitten kävin Tanhuvaarassa mattotestissä. Ei tarvinnut painia. Riitti, kun juosta hölkötteli kolme minuuttia kerrallaan ja luovutti tilkan verta välissä. Joka kerta matto tietenkin rullasi vähän edellistä kolmeminuuttista nopsemmin.

    Aerobinen kynnysvauhti oli tipahtanut luvattoman paljon sitten vuoden 2007 ensimmäisen testin, mutta anaerobinen oli vain 20 sekunnin päässä vanhasta aloituksesta. Sykkeet olivat juuri samat eli 153 aerobinen ja 176 anaerobinen, jos muistan oikein.

    Läskiä oli tullut. Minussa on melkein 44 voipaketillista rasvaa, jos pihtimittaus pitää paikkaansa. Herttinen sentään! Ja kuinka paljon rasvaa on niissä, joiden jalka ei nouse juoksuaskeliin? Onneksi sillä sunnuntain 13-kilometrisellä paloi yli 800 kilokaloria, joten rasvaa on nyt 100 grammaa vähemmän. Jiihaa!

    Pitää repiä iloa pienistä asioista, kun suuria ei ole näköpiirissä. Maratonhan se mielessä väijyy, mutta vielä ei uskalla luvata.

  • Uusi uljas blogi

    Blogin teeman uusiminen aika ajoin piristää kummasti. Ilkka teki kovasti hommia, jotta blogi näyttäisi taas tuoreelta.

    Teeman vaihtaminen on iso homma. Ensin pitää kahlata satamäärin vaihtoehtoja, ottaa niistä alas pari ja kokeilla, ja sittenkin sopiva löytyy vasta, kun ryhtyy tositoimiin. Suurin osa blogin uudistuksesta ei edes näy päällepäin.

    Mutta tässä on nyt tulos. Tykkäätkö?

  • 3 156 vuotta maailmanrauhan hyväksi

    Call of Duty Black Ops -peli julkaistiin 9. marraskuuta. Äsken sitä oli pelattu yhteensä 3 156 vuotta. Mitä jos sama aika olisi käytetty maailmanrauhan rakentamiseen, uusiutuvien energiamuotojen tutkimukseen, lääketieteelliseen tutkimukseen, mihin vaan?

    Viidessä vuorokaudessa ehtisi tehdä melko paljon hyvää, jos kaikki CoD-pelaajat kantaisivat kortensa kekoon. Aiko iso keko siitä syntyisi. En minä moralisoi enkä halveksu pelaajia. Päinvastoin. Moni stressaantunut mieli saattaa rentoutua pelaten ja on aina parempi sotia virtuaalivihollista vastaan kuin purkaa kiukkuaan eläviin ihmisiin.

    Tunti päivässä hyvää

    Tätä kirjoittaessa maailmassa oli 7 060 511 965 ihmistä eli yli 7 miljardia. Reaaliaikainen väestölaskuri tikittää joka minuutti meitä lisää.

    Mitä jos jokainen käyttäisi päivässä yhden tunnin toisen auttamiseen – lapset vähän vähemmän ja aikuiset enemmän? Siitä tulisi vielä melko paljon suurempi keko hyvää. 805 994 vuotta hyvää yhdessä vuorokaudessa!

  • Ketä äänestäisin seurakuntavaaleissa?

    Huomenna on seurakuntavaalit, ja ehdokas on edelleen kateissa. Parasta siis kääntyä vaalikoneen puoleen.

    Heti ensimmäinen kysymys sai verenpaineen koholle. Seurakuntalainen laitetaan heti alkuun selkä seinää vasten valitsemaan, kuka maassa on tärkein.

    Jos olisi tilaisuus lisätä varoja yhteen seurakunnan työmuotoon, minkä valitsisit?

    Laittaisitko roposi mummojen hoitoon, vaiko kenties nuorisotyöhön, vai olisiko sittenkin sielunhoito tärkein? Yhden saa valita. Moni varmasti valitsee sen ryhmän, johon itse kuuluu. Mitä sellainen ihminen vastaa, joka toivoo seurakunnalta kokonaisvaltaista, tasa-arvoista ja tasapuolista suhtautumista ihmiseen isolla I:llä silloin, kun hän itse sitä kokee tarvitsevansa?

    Älykkyystesti

    Toinen kysymys on sitten niin pitkä, että ymmärtäminen vaatii melkein Mensan jäsenyyttä.

    Kun luottamushenkilönä äänestää kirkolliskokousvaalissa, ääni kuuluu edustajan kautta kirkolliskokouksessa, joka on Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ylin päättävä elin. Koetko tarpeelliseksi tätä kautta muuttaa kirkon linjauksia jossain seuraavista kirkolliskokouksen käsittelemistä asioista?

    Jälleen kerran vastauksia sallitaan vain yksi. Haluatko muuttaa kirkon linjauksia kirkon opin, kannanottojen vai ehkä talousasioiden suhteen? Seurakuntalainen on voimaton mahtavan kirkolliskokouksen edessä, ja voi vaikuttaa vain yhteen asiaan. Älä taistele tuulimyllyjä vastaan vaan valitse yksi!

    Kolmannessa kysymyksessä etsitään suurinta syytä kuulua kirkkoon – vain yksi syy, ei enempää. Poikkeus vahvistaa säännön, joten neljännessä sallitaan jopa kolme vastausta. Tosin kahdeksasta vaihtoehdosta viisi liittyy talousasioihin.

    Seurakunnan luottamushenkilönä voi vaikuttaa mm. alla lueteltuihin asioihin. Valitse niistä kolme itsellesi tärkeintä.

    Mustavalkoinen kirkkomme

    Vaalikoneen kysymykset piirtävät kuvan mustavalkoisesta kirkosta, joka ei enää istu tämänpäivän yhteiskuntaan. Koulutetut suomalaiset pakotetaan vastaamaan yksinkertaisesti monimutkaisiin kysymyksiin, joilla ehkä yritetään määrittäää vastaajan arvomaailmaa. Jos vastaan, että haluan panostaa nuorisotyöhön, vaikuttaa kirkon kannanottoihin ja kuulua kirkkoon siksi, että voin toimia Emilin kummina, käännänkö selkäni kaikelle muulle?

    Vaalikoneen perusteella kirkko on entistä enemmän poliittinen toimija, jonka suurimpia kysymyksiä eivät ole hengelliset asiat vaan talous, politiikka ja lainsäädäntö. Tuntuu siltä, että kirkko haluaa vaalikoneen kautta saada siunauksen jo tehdyille päätöksille äänestysiän alentamisesta, homoparien rukouksista ja esimerkiksi kiristyneen taloustilanteen hoidosta.

    Toivon ehdokkaaltani suvaitsevampaa suhtautumista kaikkiin ihmisryhmiin ja kaikkiin seurakuntalaisiin riippumatta siitä, minkä takia he kuuluvat kirkkoon. Eikä minua niin haittaisi, vaikkeivat kaikki avunsaajat kuuluisikaan kirkkoon. En suostu olemaan niin yksinkertaisen väritön arvomaailmaltani kuin vaalikoneen tulos osoitti.