Tekijä: Outi

  • Viikonlopun kuulumisia

    Niin se vaan taas viikonloppu hurahti. Sitä virittäytyy viikonloppuun ihan eri tavalla, kun käy perjantaina ensin pelaamassa tunnin sählyä ja sitten kiirehtii tanssitunnille. Viime viikolla opeteltiin valssia, jota ehdittiin käydä treenaamassa kaksi kertaa ennen tämän viikon kertausta. Perjantaina tutustuttiin enimmäkseen foxyn saloihin ja saloiksi taisivat jäädäkin. Foxyn hytkyttely näyttää helpolta toisten tekemänä, mutta kun kanki ja pökkelö ovat tanssilattialla, helpoistakin kuvioista saa yllättävän vaikeita.

    Ilkka yrittää parhaansa mukaan viedä, mutta minä törmäilen kuin norsu posliinikaupassa. Perjantaina meno äityi jo niin pahaksi, että uhkasin lopettaa koko tanssihomman siihen paikkaan. Ilkasta sukeutuu niissä tilanteissa rauhallisuuden perikuva, jäätäkin viileämpi viilipytty. Taas onnistui rauhoittelemaan minut niin, etten jättänyt parkettia kesken pyörähtelyjen.

    Sähly-tanssi -yhdistelmä saa aikaan sen, että perjantai-iltana meidän pikku perhe on aika raukeana. Saunan jälkeen pää hakeutuu rivakasti tyynyyn ja uni vie voiton. Olo on jopa niin rento, että piti äsken Ilkalta varmistaa, etteihän me vain menty perjantaina baariin, kun en muista mitään koko illasta.

    Täällä oli tänä viikonloppuna Savonlinna Open -sählyturnaus, ja The Lost Boys oli mukana jo 17. kertaa. Lostikassa pelaa kaverini Jari, ja siksi kävimme Ilkan kanssa katsomassa lauantaina muutaman sählypelin. Lostikan miehet pääsivät jatkoon, mutta tipahtivat tänään puolivälierissä. Ihme juttu, että tipahtivat, vaikka eivät tulleet meidän mukana edes baariin katsomaan lätkämatsia.

    MM-lätkää pelataan tänä vuonna turkasen myöhään. Voihan siinä niin käydä, että jatkossa se olen minä, joka herää aamuunsa sohvalta, ja Ilkka nukkuu leveästi alakerrassa. Joka tapauksessa olin iloisen yllättynyt Suomen vireästä avauspelistä. Tavallisesti saa hävetä olevansa muka jääkiekkokansaa, kun Suomen pojat rusettiluistelevat mailojen kanssa maailmalla. Nyt oli ammattilaiset asialla ja ensimmäinenkin peli hoidettiin hienosti kotiin.

    Vaikka tultiin heti pelin jälkeen suoraan nakkarin kautta kotiin, on olo ollut tänään jotensakin hutera. Piti ottaa päikkärit, että jaksaa iltaan. Ilkkakin rojotti alakerran patiolla kuin kissa auringonpaisteessa. Ei nukkunut sentään. Nautiskeli vaan. Minä otin kontaktia sohvaan.

    Eilen illalla sateli nimpparionnitteluja, ja kun puhelin ei ollut matkassa, en ole saanut niihin vielä vastatuksi. Satukin oli löytänyt tänne – tervetuloa. 🙂 Pitää yrittää olla jatkossa vähän aktiivisempi kirjoittelemaan muitakin kuin noita väikkäriin liittyviä yksityisviestejä.

    Olen yrittänyt tehdä välillä vähän töitäkin. Sain Teuvolta jo vappuaattona kommentit tutkimussuunnitelmaan, mutta olen yrittänyt pitää sitä asiaa taka-alalla, sillä maanantaina minun pitäisi lähettää EBRF-konferenssiabstrakti. Eilen Ilkka järjesti minulle lokoisat kirjoitusolot patiolle, ja sainkin aikaan ihan kelpo tekstiä. Kärki vaan vielä puuttuu. Ajattelin kirjoittaa väikkärin minikoossa. Aivan niin, taas puhun väikkäristä enkä lisurista. Teuvo meinasi, että kyllä sitä pitää väitöskirjaan tähdätä, ettei kuulemma ole sen kummempi juttu kuin lisuri.

    Hitusen verran olen katkera Heidille, joka on saamassa ensimmäisen julkaisun nimiinsä. En ole kunnostautunut kirjoittamaan artikkeleita. Enemmän ehkä kiinnostaisi kirjoittaa artikkeleita siitä, miten esimerkiksi blogeja käytetään markkinoinnissa. Tai ei käytetä, vaikka pitäisi ehkä käyttää. Se kai tässä vähän ongelma onkin, että mieli tekisi taas paneutua ihan johonkin muuhun kuin tutkimuksen kaupallistamiseen.

    Vaikka tämä päivä on mennyt pääosin harakoille, ehdittiin kuitenkin käydä Ilkan kanssa puutarhaostoksilla. Eihän me oikeasti mitään puutarhajuttuja löydetty. Etsittiin istuimenpäällisiä parvekkeelle ja ruukkuja kukille, mutta ei löydetty lopulta kumpaakaan. Ötökkäverhokin pitää palauttaa, koskapa se ei sovi meidän oveen. Kenkäteline sentään löydettiin. Nyt ei enää tarvitse ottaa vauhtia hypätäkseen eteisen kenkävuoren yli. Jotain konkreettista sentään tänäkin viikonloppuna.

  • Alkoholiongelma?

    Lääkärillä ei ole mitään sitä vastaan, että ajelisin pikapuoliin moottoripyörällä. Selvisin jopa näkötestistä. Liikenteessä liikkuu täysin sokeita ihmisiä, koska minä läpäisin testin huonommallakin silmällä, ja ihan rehellisesti sanottuna en näe oikealla silmällä edes metrin päähän. Onneksi vasen on melkein kuin haukalla. 🙂

    Jopa se E-kirjaimia eri suuntiin sisältävä taulu piti kääntää toisinpäin, kun en nähnyt pienemmältä puolelta yhtään kirjainta oikealla silmällä. Hevosen pään kokoisista kirjaimista sain sitten joten kuten selvää ja loput arvasin. Olen todella huolissani siitä, miten huononäköisiä ihmisiä liikenteessä liikkuu. Minä olin ihan satavarma, ettei ainakaan huonompi silmäni täytä laatuvaatimuksia.

    Kuulotestiä minulle ei tehty ollenkaan eikä mitään tasapaino- tai hahmotustestejä. Joltakin keskustelupalstalta lueskelin, että ajokorttia varten pitää osata piirtää kellonviisarit osoittamaan varttia yli yhtätoista. Lieneekö urbaani legenda, mutta minun ei ainakaan tarvinnut tuntea kelloa.

    Jo ennen lääkäriin kutsumista täyttelin esitietolomaketta. Ei ole diabetesta eikä mielenterveysongelmia eikä edes masennusta, jota lääkäri kyseli vielä erikseen. En kertonut äärimmäisestä turhautumisesta joka iskee aika ajoin (noin kerran päivässä) väikkärin suhteen. Mutta olihan minulla jotain, johon lääkäri puuttui! Alkoholiongelma!

    Esitietolomakkeeseen piti kertoa, kuinka usein ja kuinka paljon kerrallaan käyttää alkoholia. Piti mainita erikseen viinitilkatkin. Okei, myönnetään, että viimeisten kolmen viikon aikana olen käyttänyt ihan liikaa alkoholia. Ensin piti juhlia Kärppiä ja sitten jotain muuta ja vielä lauantainakin käytiin teatterin jälkeen baarissa. Jos ajattelee kuitenkin keskimääräistä alkoholinkulutusta niin ehkä otan kahtena tai kolmena iltana viikossa siiderin tai viinilasin tai jotain muuta. Keskimäärin sanoisin, että annos tai kaksi kerrallaan. Mutta se, että käyttää alkoholia kaksi kertaa viikossa, aiheuttaa jo ruksin toiseksi vakavimpaan luokkaan lääkärin esitietolomakkeessa.

    Kun kerroin, että verenpaineongelmia löytyy suvusta, lääkäri alkoi toppuutella alkoholinkäyttöäni. Pitäisi kuulemma miettiä vähän, kannattaako ottaa juomaa niin usein. Samaan hengenvetoon hän kuitenkin totesi, että kyllähän se tietenkin on niinkin, että lasi viiniä silloin tällöin voi olla terveyden kannalta ihan hyvästä, mutta kaksi tai kolme lasia on jo vähän liikaa. Pitää siis alkaa miettiä ihan tosissaan absolutismia. Olen sellaista ajatusta aina välillä ilmaan heitellyt, mutta toistaiseksi olen yrittänyt pysyä kohtuukäyttäjänä.

    Tärkeintä on, että sain moottoripyöräkorttiin vaaditun lääkärintodistuksen. Enää tarvitsen vain valokuvat poliisia varten ja sitten ehkä saatan päästä harjoittelemaan jo ajamista. Ennen passikuvaa pitää kuitenkin saada jättikokoinen finni naamasta! Ehkä sekin liittyy alkoholiongelmaani…

  • Viherpiperrystä

    Laitettiin eilen Ilkan kanssa uusia yrttejä kasvamaan. Nyt taimilaatikossa muhii entisten lisäksi oreganoa ja korianteria sekä muutamia jäävuorisalaatteja. Ruohosipulia, vihanneskrassia ja basilikaa laitettiin vähän lisää. Eniten ainakin minua kiinnostaa meidän uusi aluevaltauksemme eli herkkusienet. Tilasin Netanttilasta herkkusienien kasvatuslaatikon. Siinä tuli kaikki mukana: multa, sienirihmasto, kasvatuslaatikko, jopa laatikon kannen nostamiseen tarkoitetut neljä hammastikkua.

    Multapussi piti laittaa puoleksi tunniksi vettymään vesisankoon. Sitten se leviteltiin rihmaston päälle ja styroxkansi hojautettiin päälle. Laatikko viideksi vuorokaudeksi 20-25 asteen lämpöön muhimaan ja sitten saa kurkistaa. Jännittää vähän…

    Jos herkkusienten viljely onnistuu, satoa saamme jo parin viikon päästä ja siitä sitten joka toinen viikko kolmesta kuuteen kertaan. Pitää etsiä hyviä sieniruokaohjeita 😉

    Sunnuntaina päästiin jo makustelemaan ensimmäisiä viime viikonloppuna lisättyjä vihanneskrasseja. Olisi pitänyt ehkä ottaa krassit käyttöön jo aiemmin, sillä maku oli ehtinyt jo vähän kitkeröityä. Meinasin laittaa tänään koko sadon voileipien päälle, sillä lisää on jo tulossa. Ihan kokeilumielessä yritämme kasvattaa krassia myös kostean talouspaperin päällä. Sitä saa olla jatkuvasti kastelemassa. Yön jäljiltä paperi oli jo melkein kuiva.

  • Autokoulupedagogiikka, lyhyt oppimäärä

    Joku autokoulunopettaja oli aikoinaan kysellyt Ilkalta, että mitäs me pedagogit. Pedagogiikasta ja autokoulun opetuksesta ei kyllä voi eilisen kokemukseni jälkeen puhua samassa lauseessakaan. Tai ehkei oma approbaturini kasvatustieteistä riitä vielä ymmärtämään pelottelun kasvatuksellista merkitystä.

    ”Kun kuitenkin ajatte sitä kahtasataa, niin moottoripyörä kyllä pysähtyy rekan keulaan hyvinkin nopeasti”, oli yksi viisaus autokoulussa. Ja seuraavaksi jo kyseltiin, kuinka moni meistä pyöräkorttikurssilaisista haluaisi jäädä 35 kilsaa tunnissa kulkevan pyörän tai auton alle. Aika harva, mutta niin käy siinä paikassa, jossa neljääkymppiä ajanut jo pysähtyy, jos nostaa oman ajonopeuden viiteenkymppiin.

    En ymmärrä, miten niin mielenkiintoisesta jutusta kuin moottoripyörällä ajo, voi saada niin tylsää tarinaa kuin mitä se on autokoulussa ollut. Koko liikennekasvatus perustuu pelotteluun ja kauhutarinoihin. ”Hirvet ne mennä jolkuttaa, ja kipiää käy, kun kylkeen pamahtaa,” sano autokoulupedagogi.

    Minusta totesi yksi autokoululainen eilen, että ai, sä olet jo niin vanha, kun kuuli, että kolmekymppiä on jo rikki. Omasta mielestäni lyhyenläntä elämänkokemukseni auttaa minua pääsemään pelottelujorinoiden ohi ja ymmärtämään, että ennakoimalla ei ehkä hirviinkään kapsahda. Mutta miten ne 16-18 -vuotiaat pojat, joilla hormonit hyrräävät samaan tahtiin pyörän moottorien kanssa, kun odottelevat tyttöä taakseen istumaan. Siinä keulii sekä pyörä että poika, ja hirvet ne taas jolkuttaa.

    Autokoulu antoi armeliaasti meille oikein oppikirjat teoriakoetta varten. Niissä kerrotaan hienosti ajolinjoista ja oikeasta pyörän käsittelystä. Tunnilla sitten opettaja romuttaa kirjassa kerrotut hienoudet. ”Mutkaan kun ajelet siinä keskellä kaistaa niin hyvä tulee. Ei tarvitse lähteä ulkokaarteesta vaan siitä keskeltä menet ja siinä pysyt.” Ja samat asiat on kirjassa kerrottu kuvin. Nätisti ulkokaarteesta sisäkurviin leikaten ja takaisin keskelle.

    Sama opettaja kertoi myöhemmin karauttaneensa pientareelle, kun lähti keskeltä ja kurvissa oli niin paljon hiekkaa, että ajoi lopulta mutkan suoraksi. Pitääkö tässä nyt uskoa opettajaa, kirjaa vai itseään?

    Ennen eilistä teoriatuntia luin Ilkan Bike-lehdestä mutka-ajosta. Jutussa sanottiin, että tasainen ajonopeus vaatii mutkassa kaasun lisäystä, jotta suunnan muutoksesta johtuva nopeuden lasku saadaan kompensoitua. Makes sense, mutta ei autokoulu-pedagogin mielestä.

    Ehkä on parempi, että kokeilen itse. Eivät vaan päästä minua pyörän selkään ennen kuin olen toimittanut autokouluun valokuvat ja lääkärintodistuksen. Kuvasta tulee huono ja lääkäriin en raskisi tämän takia mennä. Säästän aina puolen vuoden YTHS-maksut, joten en voi mennä täällä Savonlinnassa sinnekään. Pakko olisi mennä yksityiselle.

  • Moottoripyöräkoululainen

    Ja taas sitä mennään teoretisoimaan moottoripyöräilyä. Sama suomeksi: A-korttikoulun toiset teoriatunnit ovat alkamassa.

    Viimekertainen teoriapläjäys ei ainakaan helpottanut jännitystä. Pyörä tottelee jotakin mystistä vastaohjausta, jossa etupyörä katselee ihan muihin suuntiin kuin mutka kääntyy. Ja tätä mystistä ohjausliikehdintää ei voi kuulemma polkupyörällä opetella.

    Viimeksi tunnilla oli parikymmentä tyyppiä, joista 95 prosenttia kevari-ikäisiä teinipoikia. Olin todellinen metusalem nuorison joukossa. Nämä mopopojat ovat ihan epäreilussa asemassa. Jokainen heistä oli päristellyt mopoilla ja ties millä kaksipyöräisillä härveleillä, ja autokoulun ope vannoi, että joka ikinen mopoilija oli jo kokeillut vastaohjausta. Ja ne kaksi muuta tyttöäkin pärisyttelivät jo kevareilla tai muilla.

    Ehdin jo epäillä koko hommaa ja kysyin, onko minulla toivoakaan saada pyöräkorttia tälle kesälle. Joku viimevuotisista naisoppilaista kuulemma jatkoi vielä yrityksiään tänä kesänä ja joku toinen oli suosiolla tyytynyt pienempään pyöräkorttiin. Ei siis hyvältä näytä.

    Ilkka on kiltisti luvannut opettaa minulle pyörällä ajamista silläkin uhalla, että kaadun ja ryvetän hänen virheettömän maalipintansa. Taitaa mennä niitä 150 euron omavastuita kesällä melkoisesti. Parasta ruveta laittamaan jo nyt ropoja sivuun. Just in case…