Kategoria: Tajunnanvirtaa

  • Hiekkapuhallukseen

    Tästä hirvenmetsästäjästä paljastui turhamaisista turhamaisin tyttötyttö. Kävin kosmetologilla ja vuosien taivuttelun jälkeen menin ja varasin ajan kasvojen hiekkapuhallukseen. Kutsuvat sitä myös mikrohionnaksi, mutta periaatteessa se on yhtä kuin hiekkapuhallus. Toinen vaihtoehto on hioa kasvojen arpia timantilla. Tuleekohan päästä yhtä terävä kuin kunnon puukosta, jos sitä hioo timantilla?

    Kuun lopussa selviää, kumman käsittelyn naama lopulta saa. Onkohan minulle tulossa kolmenkympin kriisi?

    Ostin Oulusta uuden takin. Myyjä kysyi, tuleeko se vanhojenpäivään. Sanoin hänelle, että vietin vanhojenpäivää jo 11 vuotta sitten. Taidan olla kolmikymppinen kakara…

    Jotta ristiriidat eivät elämästä loppuisi, minusta taitaa sittenkin olla kasvamassa nainen. Ostin nimittäin maskuliiniseen hirvikämppään pölynimurin hintaan ekstrakallis 29 euroa! Imuri imee ehkä yhden hiekanjyvän tunnissa, mutta eipä meillä ole tälle syksylle ruuhkaksi asti muita metsästystehtäviä ollut.

    Awa haukkui tänään ekaa kertaa hirveä jahtikauden aikana. Sitä ennen se haukkui muutaman kerran, mutta syyskuun viimeinen viikonloppu lopetti koko touhun.

    Isä oli tänään etsinyt sille emän ja vasan pellolta ja testannut, osaako koira enää haukkua muuta kuin ikäväänsä ojan takana. Hienosti oli osannut!

    Huomenna taas tositoimiin, vaikka sitten nenä vuotavana. Onpahan ainakin tälläydytty hirvenmetsästyksen arvoisesti. Ja lenteleehän se muru mussukkakin huomenna pohjoiseen!

    PS. Opinko milloinkaan kirjoittamaan ilman turhia liitepartikkeleita?! En jaksa miettiä oikeinkirjoitusta, kun kirjoittelen niitä näitä tänne blogiin. Kauheaa:(

  • Nuha kellisti hirvenkaatajan

    Niinhän siinä kävi, että syysflunssa kaatoi minut tänä aamuna sänkyyn ja hirvenmetsästykseen tulee pakollinen kahden päivän tauko. Tänään sairastelun vuoksi ja huomenna kosmetologin vuoksi. Sen verran turhamainen tämä hirvenpyytäjä, että pitää välillä käydä vähän ehostamassa itseään;)

    Isä lähti metsälle ja minä ja Awa jäätiin jatkamaan unia. Meni yhteentoista ennen kuin heräsin eli käytännössä nukuin melkein kellon ympäri. Nyt alkaa nuha helpottaa.

    Alankin tästä suunnitella ikääntyvien yliopiston luentoa. Olisi kiva saada siihen luotua samanlainen kaari kuin viimeviikkoiseen konferenssipresentaatioon. Esitykset oli julkaistu eilen konferenssisivuilla ja eikös vaan minun toisessa slidessa ole kirotusvire! Yliopiston tehtävät ovat näköjään teaching, reseach, interaction. Noh, näitä sattuu, mutta kyllä virhe vähän söi esityksen aiheuttamaa hyvänolontunnetta.

    Ikääntyvien yliopiston luennon aihe on tutkijankammiosta apteekin hyllylle, joten jo otsikko kertoo selvästä jatkumosta. Siksi ajattelin luoda esitykseen ajallisesti etenevän polun. Ajattelin etsiä jännitettä siitä tosiseikasta, että suomalainen tutkimus on huippuluokkaa ja patentointiaktiivisuuskin melkoista, mutta silti alkuperäislääkkeitä ei ole tullut sitten 90-luvun. Jos Ilkka vaikka osaisi neuvoa, miten saisin esitykseen havainnollistettua selvän kuilun tutkimuksen ja tuotekehityksen väliin. Ilkka osaa kaikenlaista, mistä minä voin vain haaveilla.

    Pitää etsiä esityksen alkuun tilastotietoa tutkimuksen tilasta, patentoinnista ja alkuperäislääkkeistä Suomessa. Voisihan esitykseen peilata vähän Euroopan laajuista tilannettakin. Kaupallistamispolusta ajattelin tehdä hyvin yksinkertaistetun mallin. Ilkka varmaan osaisi luoda jonkun sellaisen systeemin, että yliopistotutkimuksesta patentoinnin jälkeen lähtisi useampia haaroja, joiden lopputulos olisi kuitenkin sama eli tässä tapauksessa apteekin hyllyllä oleva tuote.

    Jostakin kumman syystä ei lainkaan hirvitä lähteä luennoimaan eläkeläisille. Heillä on varmasti paljon enemmän tietoa lääkkeistä ja lääketeollisuudesta kuin minulla, mutta ajattelin panostaa keskustelutäkyihin luentoni aikana. Ikääntyvien yliopistossa luennoija pitää tunnin alustuksen ja sen jälkeen on varattu tunti aikaa keskustelulle.

  • Ellin pullero yllätti

    Pitää heti raportoida Elli-koiran tämänpäiväisestä uroteosta. Elli on norjan harmaahirvikoira – jo ikäleidi. Ellillä on ollut parin viime vuoden ajan outo sairaus. Se ei syö juuri mitään, mutta turpoaa kuin pallo. Kilpirauhaset ja cushingin tauti on tutkittu, mutta mitään elimellistä syytä ei ole löytynyt. Se vain lihoo ja lihoo ja siinä sivussa masentuu, kun ei jaksa liikkua.

    Tänä aamuna, heti sen jälkeen, kun isä pelasti kiinni jumittuneen Ellin kopin alta, Elli pääsi kaikesta ylipainosta huolimatta Awan kanssa hirvimetsälle. Ellille laitettiin vanha tutkapanta ja Awa sai koira-gepsin. Olisi pitänyt laittaa toisinpäin…

    Elli katosi jo puolen tunnin kävelyn jälkeen omille teilleen. Isä tutkasi sitä pari kertaa ja tuli siihen tulokseen, että ryökäleen mötkylä makaa autolla. Awa tuli meidän matkassa ja oli heti korvat höröllä, jos reppu vähän rapisi.

    Kävelimme melkoisen lenkin metsässä ja ehdimme juoda parit teehörpyt. Isä oli juuri katselemassa sopivaa tervaskantoa makkaratulia varten, kun metsästä kuului haukkumista. Isä kuunteli ja ihmetteli, kenen koira on näin lähellä. Minun mielestäni se oli ihan selvästi Ellin ääni. Ellin ääni on madaltunut liikakilojen myötä, mutta kyllä se Elliltä kuulosti. Isä kaivoi vanhan tutkan esiin ja niinhän se oli meidän Ellin pullero. Oli löytänyt hirven ja onnistunut vielä pysäyttämään sen.

    Siinä unohtui makkarat ja tervaskannot. Kiireesti vaihdettiin asetta. Minä kannan aina kevyempää Tikkaa ja isällä on kiikaritähtäiminen puoliautomaatti-Browning. Osaan ampua paremmin isän aseella, ja siksi päädymme usein vaihtamaan asetta tosipaikan tullen.

    Sitten siitä vain hiippailemaan kiireesti haukun suuntaan. Isä kiersi vähän pohjoisempaa ja minä menin suoraan. Harmi vain, ettei Ellin kunto enää riitä pitämään hirviä paikallaan, vaikka tämä hirviyksilö taisi olla tavallista kärsivällisempää sorttia.

    Haukku häipyi aina välillä ja minä kuulostelin uutta suuntaa. Awa pyöri jaloissa. Sen olisi pitänyt älytä lähteä Ellin kaveriksi, mutta parhaimmillaankin kävi vain 170 metrin päässä. Taitaa olla liian ihmisrakas hirvikoiraksi.

    En päässyt koskaan ampumaetäisyydelle enkä edes näköetäisyydelle. Kävin jo mutkan tielläkin, kun haukku alkoi taas kuulua ja minä säntäsin takaisin metsään. Lopulta isäkin antoi periksi ja paistelimme ne isän kaipaamat makkarat.

    Sitten lähdettiin etsimään Elliä. Ajeltiin yhden metsäautotien päähän ja isä lähti kävelemään tutkan osoittamaan suuntaan. Minä jäin päivystämään autolle.

    En kehdannut seisoa auton vieressä sateessa ja kylmäkin alkoi tulla, joten istahdin autoon odottamaan. Isä soitti ja kuiskaili koordinaatteja. Minun piti ottaa aukaisupuukko isän repusta, kivääri ja oma reppu mukaan ja lähteä Ellin uuden haukun suuntaan.

    Helpommin sanottu kuin tehty. Isä oli tietenkin vienyt Tikan, mutta myös puoliautomaatin lippaan. Piti ottaa panokset taskuun ja toivoa, että yksi panos piipussa riittää, jos ampumatilaisuus tulee.

    En ehtinyt kauas, kun isä jo soitti, ettei tarvitse tulla. Elli oli vielä haukkunut, mutta kun se oli huomannut isän, se oli tullut siihen tulokseen, että haukut on haukuttu tältä päivältä ja on aika lähteä omaan mökkiin nukkumaan.

    Vaikka Ellillä on reilut kymmenen kiloa ylipainoa ja liikkuminen on vaivalloista, hirvikoiran vaistot toimivat yhä. Sitä jaksaa vanhempi ja huonokuntoisempikin koira juosta, jos virikkeet ovat hyvät.

    Nyt Elli nukkuu tyytyväisenä mökissään jalat hierottuina ja hyväksi paijattuna. Kohta nukkuvat myös isäntä ja emäntä.

  • Salaisuus paljastui

    Nonnih, nyt tänne ilmestyi joku salaperäinen lukija. Minä kun luulin, että minä kirjoittelen tätä vain itseäni varten. Taidanpa tietää, kuka salaisuuden paljasti…

    Nyt pitää ainakin varoa opetukseen liittyviä tarinoita. Lukijakunta voi olla turhan kriittistä lukemaan minun höpinöitäni.

  • Hirveitä hirviä hirveän vähän

    Hirvimetsällä ei mitään uutta. Tänään meni ihan yhtä hyvin kuin eilenkin eli ei edes nähty yhtään hirveä. Awa juoksenteli jaloissa melkein koko päivän ja otti tirsat nuotiolla.

    Tähänastisen kokemuksen perusteella Awaa kiinnostaa enemmän käsijarru ja puulastut kuin hirvet. Päättelin tämän käsijarrunkahvaan ilmestyneistä hampaanjäljistä ja omakohtaisesta havainnosta, jossa Awa jauhoi puulastua kuin purkkaa. Tosin isä oli kauhonut hetkeä aiemmin samalla lastulla kurkkusalaattia makkaransa päälle.

    Jotain se on jo oppinut. Awa nimittäin. Se ei enää hauku ojan väärällä puolella, että tulkaa hakemaan, en pääse yli. Eilen se räksytti jokaisen vähänkään vuolaamman ojan takana ikäväänsä. Tänään ei tainnut kuulua kuin pari kiukkuhaukkua ja sitten koira oli jo oikealla puolella ojaa.

    Jotain olemme me ihmisetkin oppineet. Kärkkäri-makkara on hirveän ällöä ja me heitettiin se isän kanssa metsään. Ei tullut ekotekoa, koska makkarassa on niin paljon suolaa, että se säilyy ainakin ensi vuoteen. Onpahan eväät valmiina, jos eksyy samalle nuotiopaikalle.