Kategoria: Sporttinurkka

  • Kahden pullan pakkolenkki

    Kello ei ole vielä yhtä iltapäivällä ja minä olen syönyt tänään jo kaksi pullaa. Hävettää, nolottaa ja nyt on pakko lähteä pitkälle pullanpolttolenkille. Pitäisi kuitenkin ennen lenkkiä tutustua uuden sykemittarin saloihin. Käytin sitä jo perjantaina lyhyellä lenkillä ja oli tarkoitus käyttää myös lenkin jälkeen, kun kävin vesijuoksemassa Casinon kylpylässä. Mittari piti kuitenkin jättää ilkeälle respan tätille pantiksi kahden euron kolikosta, jonka tarvitsin pukukaappiin. Kenellä nyt lenkillä sattuu kolikoita olemaan?

    No, joo mutta mittari on tosi monimutkainen verrattuna entiseen Polarin F11-mittariin. En millään onnistu yhdistämään GPS-PODia ja mittaria toisiinsa. En nimittäin pääse harjoitustilan asetusvalikkoon. Aina kun painan enter-nappia vaaditut kaksi sekuntia, mittari siirtyy kellonaikanäyttöön. Tympii valtavasti, ettei tämä uusi muka-hieno vehje toimi niin kuin suunnittelin vaan koko ajan tulee jotain vastoinkäymisiä. En edes perjantaina ollut varma, sainko sammutettua harjoituksen mittausta vai en. Ilmeisesti sain, mutta jotenkin ihmeellisesti aparaatti näyttää perjantaisen harjoituksen.

    Joka tapauksessa kävin siis perjantaina pikku lenkillä ja oli tarkoitus yhdistää juoksu vesijuoksuun, mutta se ei nyt onnistunut. Tai kyllähän minä juoksin ja vesijuoksin, mutta mittarin lukemissa näkyy vain juoksu 30 minuuttia keskisykkeellä 147 (max 185) ja kilokaloreita kului 211. Harjoitusvaikutus oli 3,4.

    Kirmailin taas oman maun mukaan Casinonsaarilla ylös ja alas ja välillä jokunen juoksuaskel tasaisella. Sitten kipaisin puoleksi tunniksi vesijuoksemaan ja sen päälle vielä vesisuihkun alle hierontaan ja saunaan. Tuli mukavan raukea olo;)

  • Uusi sykemittari

    Sain nyt Karilta uuden mittarini. En vielä käyttänyt sitä salilla, mutta illalla pitää näpräillä mittariin oikeat lähtöarvot. Hurjan pieni ja siro se on edelliseen mittariini verrattuna. Tosin tylsän musta, mutta olkoon.

    Kävin salilla, mutta unohdin taas mittarin kotiin enkä kehdannut vielä viritellä uutta käyttöön. Tein paljon keskikropan liikkeitä, mutta myös yläselkää, jotta pääsisin selkäkivuista eroon. Vähän jalkoja ja käsiä, paljon aerobista treeniä.

    Hölkkäsin alkuun 10 minuuttia crosstrainerilla ja aina kahden lihaskuntoliikkeen jälkeen tein uuden aerobisen treenin: ensin viisi minuuttia pyörällä, sitten viisi minuuttia hyppynarulla ja vielä viisi minuuttia crosstrainerilla. Loppuun tein kymmenen minuutin venytykset.

    Syke pysyi mukavan korkealla koko ajan ja sain rauhassa vetää koko ohjelman läpi. Lisäsin ohjelman loppuun vielä varpaillenousun, jotta pohkeet vähän muotoutuisivat. En odota ihmeitä, sillä minulla ei ole sulosääriä eikä tule olemaankaan. Tyypillinen suomalainen persjalkainen naikkonen, vailla suuren maailman muotokieltä. Pohkeisiin pitäisi vain saada kimmoisuutta ja siksi korvasin yhden kolmesta sarjasta päkiöillä hyppelyllä.

    Karin kanssa puhuttiin jo Tukholman maratonista ensi kesänä. Ehkäpä siinä olisi seuraava maratontavoite.

  • Talvitamineissa lenkillä

    Olin aamulla innoissani, kun tiesin, että kerrankin pääsisin naisten sählyvuorolle, mutta surkujen surku, kun nyt onkin syysloma eikä pelaajia tullut riittävästi. Harmitti vietävästi. Aluksi ajattelin mennä salille sählyn sijaan, mutta tajusin, että siellä olisi neljän aikaan iltapäivällä mieletön ruuhka. Siksi päätin siirtää salitreenin iltaan. Kävin jopa viemässä salikamat laitokselle, jotta voisin juosta kämpiltä Microteknialle treenaamaan ja sitten takaisin.

    Niin siinä sitten kävi, että kello oli yli kahdeksan ja minä olin edelleen kotona. En kehdannut enää lähteä salille, mutta jotain oli pakko tehdä, ettei vatsamakkarat ottaisi samaa tilavuutta kuin viime vuonna tähän aikaan.

    Vetäisin päälleni samat kamat kuin viime talven lenkeillä ja lähdin mukavan raittiiseen syysilmaan. Ei ollut yhtään liikaa päällä. Miten onkin mahdollista, että pärjäsin talvella täsmälleen samoilla tamineilla, jotka nyt syksylläkin tuntuivat ihan mukavilta? Taitavat olla viisaat oikeassa, kun ovat kiitelleet kerrospukeutumista.

    Olen päättänyt olla miettimättä liikaa harjoitusohjelmia nyt syksyn aikana. Parempi pitää mieli virkeänä ja juoksennella se, mikä hyvältä tuntuu. Niinpä kirmasin välillä spurtteja, välillä rauhallista sykkeentasausvauhtia ja vedin jopa viisiminuuttisen tekniikkaharjoituksen. Juoksutuntuma on kateissa, sille ei kai voi mitään, mutta lenkin jälkeen oli sama euforinen olo kuin ennenkin.

    Mieliala laski oikeastaan vain kerran eikä juoksulla ollut mitään tekemistä sen kanssa. Joku oli jo muuttanut ”minun asuntooni” ja laittanut sinne kauheat vihreät verhot! Miksi vihreät, kun asunto oli muuten vanilja-harmaa-musta ja ripaus kultaisia mosaiikkilaattoja keittiössä? Turhaanpa minä sitä asuntoa enää murehdin. Peruutin tänään lainaneuvottelunkin. Ei persaukisen kannata ottaa enää lisää lainaa huolekseen. Siispä katse tulevaan ja hymyä suupieleen!

    Sykemittarin paristo vetelee viimeisiään ja antaa virhelukemia. En aio vaihtaa siihen paristoa, sillä saan huomenna uuden mittarin käyttööni. En ole vielä raskinut ostaa tulevaan Suunnon mittariini PC-podia, mutta pitää toivoa sitä vaikka joululahjaksi.

    Joka tapauksessa tämän päivän urheilumerkintä on seuraava: tunti 6 minuuttia keskisykkeellä 151 ja maksimilla 182, kulutus 615 kcal.

    Minulla taisi jäädä lauantaina merkitsemättä salitreeni. Silloin en muistanut ottaa mukaani sykemittaria, joten muita merkintöjä ei ole. Aikaa meni reipas tunti ja tein puolivälissä ohjelmaa viisi minuuttia aerobista harjoittelua kuntopyörällä. Alkuun ja loppuun vielä kymmenminuuttiset crosstrainerilla. Kävin koko kehon läpi, mutta painotin keskivartaloa. Korsetti kaipaa treeniä, jotta ensi keväänä kulkee taas maraton.

  • Elämäni upein maali!

    Sähly kulki tänään hyvin paitsi, että nenästäni tipotteli jatkuvasti verta. Ilmeisesti flunssa vetelee nyt viimeisiään ja ärsyyntyneet limakalvot vain vihoittelivat.

    Tein heti alkuminuuteilla mahtavan maalin! Meille on tullut uusi työntekijä ja hän syötti minulle varmaan vahingossa maalin kulmalle, josta minä löin pallon sisään suoraan ilmasta. Perustelen tämän vahinkosyötön sillä, ettei sama tyyppi pahemmin syötellyt pelissä. Harmillisen itsekäs pelaaja, mutta jospa se johtui vain siitä, ettei hän tunne vielä porukkaa eikä meidän pelitaitojamme.

    Meillä on muutamia herrasmiespelaajia mukana, jotka aina huomioivat myös naiset. Ei meidän naispelaajissa mitään vikaa ole. Erityisesti peleissä olemme kuin ärhäkät terrierit ja Anu kertoikin joutuneensa jäähylle viimeisimmässä KSS:n pelissä.

    Joka tapauksessa olemme tottuneet saamaan syöttöjä hyviin paikkoihin. Tuntuu, että meihin luotetaan melko tavalla. Kun uusi miespelaaja ilmestyy kentälle, häneltä on turha odottaa tällaista luottamusta. Nyt yleistin liikaa ja tein miehistä stereotyyppisiä hirviöitä. Onneksi poikkeuksiakin on ja kaikki muutkin ovat aina oppineet pelaamaan herrasmiessäännöillä.

    52 minuuttia, 502 kcal, aug 154, max 197.

  • Pikaspurtti syyssateessa

    Sää ei kyllä innosta lenkkeilyyn, mutta piti eilen käydä lenkillä, ettei ihan laiskistu ja pulskistu. Nuha vaivaa edelleen. Yritin ennen lenkkiä aukaista hengitysteitä nenäkannulla ja aikani sateessa kirmailtuani nenästä alkoi vuotaa suolavettä. Pärskin kuin ravihevonen, mutta perille pääsin ja nenäkin aukesi.

    Tein vain lyhyen lenkin, etten vilustuisi uudelleen. Syke nousi aivan liian korkealle, mutta se taisi johtua siitä, että alkumatka oli jatkuvaa ylämäkeä. Joka tapauksesssa 37 minuuttia, 364 kilokaloria keskisykkeellä 155 ja maksimilla 184.

    Eiköhän se menettele ylimenokauden lenkiksi ja kun lenkkeily on muutenkin jäänyt vähiin. Toimii ainakin mielenvirkistyslenkkinä;)