Kategoria: Tajunnanvirtaa

  • Viherpiperrystä

    Laitettiin eilen Ilkan kanssa uusia yrttejä kasvamaan. Nyt taimilaatikossa muhii entisten lisäksi oreganoa ja korianteria sekä muutamia jäävuorisalaatteja. Ruohosipulia, vihanneskrassia ja basilikaa laitettiin vähän lisää. Eniten ainakin minua kiinnostaa meidän uusi aluevaltauksemme eli herkkusienet. Tilasin Netanttilasta herkkusienien kasvatuslaatikon. Siinä tuli kaikki mukana: multa, sienirihmasto, kasvatuslaatikko, jopa laatikon kannen nostamiseen tarkoitetut neljä hammastikkua.

    Multapussi piti laittaa puoleksi tunniksi vettymään vesisankoon. Sitten se leviteltiin rihmaston päälle ja styroxkansi hojautettiin päälle. Laatikko viideksi vuorokaudeksi 20-25 asteen lämpöön muhimaan ja sitten saa kurkistaa. Jännittää vähän…

    Jos herkkusienten viljely onnistuu, satoa saamme jo parin viikon päästä ja siitä sitten joka toinen viikko kolmesta kuuteen kertaan. Pitää etsiä hyviä sieniruokaohjeita 😉

    Sunnuntaina päästiin jo makustelemaan ensimmäisiä viime viikonloppuna lisättyjä vihanneskrasseja. Olisi pitänyt ehkä ottaa krassit käyttöön jo aiemmin, sillä maku oli ehtinyt jo vähän kitkeröityä. Meinasin laittaa tänään koko sadon voileipien päälle, sillä lisää on jo tulossa. Ihan kokeilumielessä yritämme kasvattaa krassia myös kostean talouspaperin päällä. Sitä saa olla jatkuvasti kastelemassa. Yön jäljiltä paperi oli jo melkein kuiva.

  • Autokoulupedagogiikka, lyhyt oppimäärä

    Joku autokoulunopettaja oli aikoinaan kysellyt Ilkalta, että mitäs me pedagogit. Pedagogiikasta ja autokoulun opetuksesta ei kyllä voi eilisen kokemukseni jälkeen puhua samassa lauseessakaan. Tai ehkei oma approbaturini kasvatustieteistä riitä vielä ymmärtämään pelottelun kasvatuksellista merkitystä.

    ”Kun kuitenkin ajatte sitä kahtasataa, niin moottoripyörä kyllä pysähtyy rekan keulaan hyvinkin nopeasti”, oli yksi viisaus autokoulussa. Ja seuraavaksi jo kyseltiin, kuinka moni meistä pyöräkorttikurssilaisista haluaisi jäädä 35 kilsaa tunnissa kulkevan pyörän tai auton alle. Aika harva, mutta niin käy siinä paikassa, jossa neljääkymppiä ajanut jo pysähtyy, jos nostaa oman ajonopeuden viiteenkymppiin.

    En ymmärrä, miten niin mielenkiintoisesta jutusta kuin moottoripyörällä ajo, voi saada niin tylsää tarinaa kuin mitä se on autokoulussa ollut. Koko liikennekasvatus perustuu pelotteluun ja kauhutarinoihin. ”Hirvet ne mennä jolkuttaa, ja kipiää käy, kun kylkeen pamahtaa,” sano autokoulupedagogi.

    Minusta totesi yksi autokoululainen eilen, että ai, sä olet jo niin vanha, kun kuuli, että kolmekymppiä on jo rikki. Omasta mielestäni lyhyenläntä elämänkokemukseni auttaa minua pääsemään pelottelujorinoiden ohi ja ymmärtämään, että ennakoimalla ei ehkä hirviinkään kapsahda. Mutta miten ne 16-18 -vuotiaat pojat, joilla hormonit hyrräävät samaan tahtiin pyörän moottorien kanssa, kun odottelevat tyttöä taakseen istumaan. Siinä keulii sekä pyörä että poika, ja hirvet ne taas jolkuttaa.

    Autokoulu antoi armeliaasti meille oikein oppikirjat teoriakoetta varten. Niissä kerrotaan hienosti ajolinjoista ja oikeasta pyörän käsittelystä. Tunnilla sitten opettaja romuttaa kirjassa kerrotut hienoudet. ”Mutkaan kun ajelet siinä keskellä kaistaa niin hyvä tulee. Ei tarvitse lähteä ulkokaarteesta vaan siitä keskeltä menet ja siinä pysyt.” Ja samat asiat on kirjassa kerrottu kuvin. Nätisti ulkokaarteesta sisäkurviin leikaten ja takaisin keskelle.

    Sama opettaja kertoi myöhemmin karauttaneensa pientareelle, kun lähti keskeltä ja kurvissa oli niin paljon hiekkaa, että ajoi lopulta mutkan suoraksi. Pitääkö tässä nyt uskoa opettajaa, kirjaa vai itseään?

    Ennen eilistä teoriatuntia luin Ilkan Bike-lehdestä mutka-ajosta. Jutussa sanottiin, että tasainen ajonopeus vaatii mutkassa kaasun lisäystä, jotta suunnan muutoksesta johtuva nopeuden lasku saadaan kompensoitua. Makes sense, mutta ei autokoulu-pedagogin mielestä.

    Ehkä on parempi, että kokeilen itse. Eivät vaan päästä minua pyörän selkään ennen kuin olen toimittanut autokouluun valokuvat ja lääkärintodistuksen. Kuvasta tulee huono ja lääkäriin en raskisi tämän takia mennä. Säästän aina puolen vuoden YTHS-maksut, joten en voi mennä täällä Savonlinnassa sinnekään. Pakko olisi mennä yksityiselle.

  • Moottoripyöräkoululainen

    Ja taas sitä mennään teoretisoimaan moottoripyöräilyä. Sama suomeksi: A-korttikoulun toiset teoriatunnit ovat alkamassa.

    Viimekertainen teoriapläjäys ei ainakaan helpottanut jännitystä. Pyörä tottelee jotakin mystistä vastaohjausta, jossa etupyörä katselee ihan muihin suuntiin kuin mutka kääntyy. Ja tätä mystistä ohjausliikehdintää ei voi kuulemma polkupyörällä opetella.

    Viimeksi tunnilla oli parikymmentä tyyppiä, joista 95 prosenttia kevari-ikäisiä teinipoikia. Olin todellinen metusalem nuorison joukossa. Nämä mopopojat ovat ihan epäreilussa asemassa. Jokainen heistä oli päristellyt mopoilla ja ties millä kaksipyöräisillä härveleillä, ja autokoulun ope vannoi, että joka ikinen mopoilija oli jo kokeillut vastaohjausta. Ja ne kaksi muuta tyttöäkin pärisyttelivät jo kevareilla tai muilla.

    Ehdin jo epäillä koko hommaa ja kysyin, onko minulla toivoakaan saada pyöräkorttia tälle kesälle. Joku viimevuotisista naisoppilaista kuulemma jatkoi vielä yrityksiään tänä kesänä ja joku toinen oli suosiolla tyytynyt pienempään pyöräkorttiin. Ei siis hyvältä näytä.

    Ilkka on kiltisti luvannut opettaa minulle pyörällä ajamista silläkin uhalla, että kaadun ja ryvetän hänen virheettömän maalipintansa. Taitaa mennä niitä 150 euron omavastuita kesällä melkoisesti. Parasta ruveta laittamaan jo nyt ropoja sivuun. Just in case…

  • Kahvila kadoksissa

    Voisiko joku perustaa Savonlinnaan kunnollisen kahvilan? Sellaisen, josta saa hyvää kahvia, pientä purtavaa, maukkaita leivonnaisia ja kaiken tämän myös kotiin. Pitäisi olla vielä terassi eli oululaisittain patio. Sijainti saisi olla viihtyisä, ei minkään ison tien varressa.

    En voi käsittää, miksi tällaisessa kesäkaupungissa ei ole yhtään kunnollista eurooppalaistyylistä kahvilaa. Jos sellainen olisi, olisin varmasti vakioasiakas. Mikä olisikaan parempaa kuin ottaa kirja kainaloon ja lähteä kupposelle kuumaa?

    Nyt kävin testaamassa Pulla-aitan palvelut. Kahvi oli kyllä hyvää, myönnettäköön, mutta mitään erikoiskahveja ei ollut tarjolla. Iso latte sopisi paljon paremmin artikkelille kyytipojaksi kuin pieni kahvi.

    Muita tarjottavia oli vähänlaisesti. Pari korvapuustia, pari voisilmäpullaa, pari pikkupullaa ilman voisilmää ja pieniä paloja jotain piirakkaa. Suolaisia oli niitäkin muutamaa sorttia. Mikään ei näyttänyt päällisinpuolin erinomaiselta, mutta korvapuusti näytti ihan hyvältä, joten otin sellaisen. Ei olisi pitänyt. Kova pulla. Päältä vähän turhan tumma, sisältä turhan raaka.

    En kehdannut edes kaivaa lukemista esiin, sillä ahtaassa kahviossa lukeminen ei oikein tunnu hyvältä. Harmitti jälkeenpäin, etten mennyt jollekin huoltsikalle kahville. Olisi ollut ainakin tilaa enemmän. Mutta tosiaan Pulla-aitan kahvi oli kyllä huomattavasti parempaa kuin esimerkiksi ABC-ketjun kitkerä reilun kaupan sumppi. Sekin harmitti, että taas yhden huonon pullan takia piti pilata laihdutuskuuri. Jos on pakko mussuttaa makiaa, olkoon se edes makiaa, eikä mitään palanutta känttyä.

  • Yksin kotona 2

    Ilkka-karhun kanssa täällä odotellaan kahdestaan nukkumattia. Innostuin katsomaan vielä lentopallon SM-finaalia, jossa pohjoisen miehet saivat taas mainetta ja kunniaa.

    Olen yrittänyt viettää itseni kanssa laatuaikaa. Käydä itseni kanssa treffeillä 😉 kuten eräs elämänviisauksia suoltava kirja kehotti. En ole siis tehnyt yhtään mitään. Tarkoitus oli hemmotella itseä, istua pitkään saunassa, kuoria iho ja tehdä jalkahoito. Ja mitä sitten olenkaan tehnyt? Pelannut Zumaa. Taisin tehdä siinä uuden enkkarin, kun pääsin 9-6 tasolle ja survivalissakin son of sun kuutoseen, mutta olisihan tuon joutoajan voinut järkevämminkin käyttää.

    Nyt kun Ilkka on poissa, olen syyllistynyt vanhaan paheeseeni: herkutteluun. Harmi, että olen onnistunut hävittämään kaikki herkut koko talosta. Jätskiä ei tee mieli, eikä ruis-digestiveillä oikein mässäillä. En raskinut mennä Ilkan singoalla-keksipaketillekaan. Kävin aiemmin päivällä Prismassa ja olisin taas ostanut jotain hyvää, mutta eihän siellä mitään ole. Samaa iänikuista voisilmäpullaa. Kuka nyt aina jaksaa voisilmäpullaa? Tai no ehkä Ilkka jaksaa. Olisin vaan tahtonut jotain paljon parempaa. Kun ei löytynyt mitään tosi hyvää, jäi onneksi se paheen toinenkin puoli tekemättä.

    Kurkkuun koskee vähän ja edelleen on vilu. Pyöräilin keskustasta kotiin hurjaa vauhtia niin, että sillalla tuuli tuiversi luihin ja ytimiin saakka. Päivän kauppareissun tein kuitenkin autolla ja uskaltauduin jopa Mersun rattiin. Yllätys oli suuri, kun en onnistunutkaan sammuttamaan sitä minnekään. Ehkä minä joskus vielä opin.

    Nyt pitää yrittää Ilkka-karhun kanssa tutimaan. Ihmeen hyvin olen jaksanut hippasta aamuneljästä asti ylhäällä lukuun ottamatta lyhyitä aamutorkkuja. Ei tässä voi kovin tehokkaalla työpäivällä kehua. On taas vähän suvantovaihetta, kun ei oppimisteoriat oikein maistu.