Kategoria: Sporttinurkka

  • Kelkka korjaamolle

    Ajeltiin Ilkan kanssa viikonloppuna yhteensä sellaiset 330-340 kilsaa kelkalla. Lauantaina lähdettiin pikkupakkasessa ensin vain Rokualle kaakaolle, mutta sitten matka jatkui Vaalan kautta Puolangalle. Vaalasta Puolangan suuntaan oli tosi upeaa reittiä. Vain yksi kelkka oli ajanut ennen meitä lanauksen jälkeen. Viimeiset 17 kilometriä olivat sitten ihan hirveää pattia. Minulta prakasi taas käsi, joten Ilkka ajeli edellä ja odotteli, kun minä körryytin mummoankkavauhtia perässä. Ja sama juttu palatessa.

    Puolangan patikon jälkeen minulta hajosi kelkka. Olin jo kuunnellut aiemminkin, että jokin aina kolahtaa ja kurahtaa, kun keula painuu patin pohjalle tai kun kiihdyttää rivakammin. Sitten yhdessä jarrutuksessa kurahdus oli niin iso, että oli pakko pysähtyä. Emme keksineet, mikä vika siinä oli. Isä sanoi puhelimessa, että ei muuta kuin ajelet kotiin. Kurahtelut kävivät aina vain pahemmiksi ja lopulta oli pakko soittaa isä hakemaan kelkka Vaalasta. Isä, Arttu ja äiti toivat minulle Vimparin viissatasen lainaan ja jatkoin sillä Utajärvelle. Meidän kelkka körötteli kotimatkan kärryllä.

    Kelkasta oli vuotanut ketjukotelon öljyt, hammaspyörä, stefa ja laakeri olivat hajonneet ja ketju oli venähtänyt. Nyt kelkka odottelee varaosia ja takuukorjausta Oulussa. Toivottavasti se saadaan kuntoon ennen Luoston reissua. Siihen saakka lainailemme Vimparin kelkkaa, jos heillä ei ole sille tarvetta.

    Seuraavana päivänä ajeltiin vielä mutka papan luona. Ilkan kelkan ohjausta piti keventää oikein reilusti. Ohjainraudat katkaistiin ja myöhemmin vielä ohjaustankoa kallistettiin taaksepäin. Ilkan kelkka on niin raskas ohjata, että minulla se tuntuu väkisin karkaavan puuhun, ja hänellä itsellään kaasukäsi tulee tosi kipeäksi. Eihän sellaisella vehkeellä voi ajaa.

    Muutenkin meitä vastusti Sangin reissulla. Ensin harhauduttiin reitiltä ja kun etsittiin oikeaa reittiä, jäätiin molemmat kiinni. Huhkimisen ja puhkumisen jälkeen päätettiin kääntyä kotiin, mutta sitten löydettiinkin oikea reitti ja jatkettiin matkaa Sangille. Ilkalla hajosi vielä variaattorinremmi Sanginjärvenjäällä. Säikähdin helkkaristi, kun häntä ei alkanut kuulua vastarannalle. Ajattelin, että nyt kelkka on tökännyt jäänreunaan ja se on kyljellään jossain ja mies kelkan alla, mutta ei. Siellähän sitä vaan oltiin kuomu pystyssä remmiä vaihtamassa. Paluumatkalla ei sattunut mitään ihmeitä, mutta kyllä nämä meidän kelkkareissut ovat olleet vastoinkäymisiä täynnä.

  • Hiihdosta hyvä mieli

    Savonlinnassa paistaa upeasti aurinko. Hyvästä säästä piti ottaa kaikki ilo irti ja kävin reilun tunnin hiihtolenkillä. En pitänyt kiirettä vaan nautiskelin ja imin auringosta energiaa. Keli oli tosi hyvä, mutta vähän harmitti, kun tänne ei vieläkään ole tehty jäälatuja. Harmittaa, kun metsän siimeksessä puut varjostavat eikä naama saa aurinkoa koko lenkin ajan.

    Tunti 23 harjoitusvaikutuksella 3,1 poltti kaloreita 490 kcal, joten nyt siemailen hyvällä omalla tunnolla kaakaota ja nassutan Lapin rieskaa. Rauhallisesta vauhdista johtuen keskisyke oli vain 135, vaikka maksimi nousi 172:een. Hurja maksimi johtuu siitä, että spurttasin ylämäessä ensin koululaisten ohi ja vielä toisen kerran yhden papparaisen ohi.

    Ajattelin ottaa tavoitteeksi tälle keväälle 300 hiihtokilometriä. Se ei ole edes paljon, mutta hyvä tavoite tällaiselle kuntoilijalle, joka yrittää tehdä viikolla myös muuta kuin hiihtää. Tavoitteesta puuttuu tällä hetkellä sellaiset 270 kilometriä… Voi olla, etten ihan pääse tuohon, jos nielurisaleikkaus sattuu pahasti parhaiden hiihtokelien aikaan.

    Soitinkin jo tänään leikkausajasta ja sieltä oli soitettu takaisin sillä aikaa, kun kiersin latuja. Nyt eivät taas vastanneet, mutta ehkä jo tänään selviää, milloin puukko heiluu.

  • Merkinnät sähköisiksi

    Oma muruseni osti minulle PC-PODin! Nyt saan kaikki treenit koneelle ja ehkä innostun taas kuntoilusta. Olen tsempannut viimeiset pari viikkoa itseäni hiihtämään ja salille ja kössiin ja sählyyn ja milloin mihinkin. Kuntoilu on alkanut tuntua ihan hyvältä, mutta juoksemaan en ole vieläkään uskaltautunut. Päivät vain katselen kateellisena ohi juoksevia lenkkeilijöitä. Niitä riittää täällä Savonlinnassa yllättävän paljon.

    Kävin perjantaina sähläämässä oman laitoksen vuorolla. Tällä kertaa vältyin pahemmilta vaurioilta. Mitä nyt kerran sain mailasta suoraan kurkkuun. Pari hengityskertaa jäi väliin, kun henkitorvi jotenkin kramppasi, mutta ei siinä sen kummempaa. Peli jatkui taas parin minuutin kuluttua eikä illallakaan tullut edes mustelmaa. Siinä sitä olisi Ilkalle ollut selittämistä, kun olisin tullut kotiin kaula mustana.

    Kävin viikolla pari kertaa hiihtämässä. Pikkaisen on tekniikka vielä hakusessa, mutta kyllä se sieltä löytyy. Nojanmaan kuntolatu oli ihan hyvässä kunnossa eikä siellä paljon hiihtäjiä näy. Olisinko näillä reissuilla yhteensä puolenkymmentä muuta nähnyt latua kiertämässä?

    Hiihdossa olen saanut sykkeen pysymään mukavasti PK-alueella. Harjoitusvaikutus on pyörinyt 3,6:n tienoilla. Kössissä harjoitusvaikutus jäi 1,6:een. Kössin jälkeen selvisi, että olemme pelanneet turhan kovatasoisella pallolla ja ensi kerralla otamme pelivälineeksi aloittelijalle paremmin sopivan pomppivan pallon. Ilkka voi pelata aivan hyvin tällä nykyiselläkin, mutta minun pitää lyödä sitä niin lujaa, että vähäinenkin tekniikkani kärsii ja tulee paljon huteja. Ehkä ensi kerralla onnistun paremmin ja alan nauttia kössistä. Se vaikuttaa kivalta peliltä, mutta jotain siitä on tähän saakka puuttunut.

    Kun Ilkka saa PC-PODin viriteltyä kuntoon, nämä blogi-merkinnät jäävät varmaan tekemättä. Pitää kirjoitella tänne enemmän tuntojaan kuin numeerisia harjoitusmerkintöjä. Urheilutuntemukset vaikuttavat suoraan myös väikkärin tekoon, joten siinä mielessä olisi hyvä kirjoitella niistä jotain. Tässä nyt vielä muutama puuttuva merkintä viime ja tältä viikolta.

    24.1. Kuntosalicircuit tunti 27, syke 145/176, 565 kcal, harjoitusvaikutus 3,9.
    25.1. Kävely 44 minuuttia, syke 115/143, 185 kcal, harjoitusvaikutus 1,8.
    25.1. Sähly 56 minuuttia, syke 162/182, 446 kcal, harjoitusvaikutus 5.
    28.1. Hiihto 52 minuuttia, syke 147/164, 353 kcal, harjoitusvaikutus 3,6.
    30.1. Squash tunti 8 minuuttia, syke 110/140, 243 kcal, harjoitusvaikutus 1,6.
    31.1. Hiihto 51 minuuttia, syke 147/166, 356 kcal, harjoitusvaikutus 3,7.
    1.2. Sähly 53 minuuttia, syke 153/177, 391 kcal, harjoitusvaikutus 4,5.

    Sählyssä olen alkanut löysäillä. :/ Numerot kertovat, että perjantainakin suorastaan laiskottelin, vaikka tuntui siltä, että pelasin kunnolla. Ehkä ensimmäiset parikymmentä minuuttia tuli pelattua löysästi, kun pelasimme aluksi toisen porukan kanssa yhdessä ja heiltä ei paljon luottoa meidän pelaajiin löytynyt. Sai aivan rauhassa seisoskella salin laitamilla.

  • Hartiat leviät ku lavonovi

    Minusta on kehkeytynyt ihan aktiivi bodaaja. Että ihan kaksi kertaa olen salilla käynyt! Vallan joka viikko kahden viikon ajan! Harmi vaan, että tekevät ovista niin kapeita, että hartiat kolisee karmeihin. 🙂

    Tänään kävin toisen kerran. Ensimmäiset 40 minuuttia meni taas ohjaukseen ja uuden ohjelman läpikäymiseen. Ihan ok, että joku korjaa vanhat jo opetellut virheet. Vapaita painoja en oikeastaan ole koskaan uskaltanut käyttää, kun olen pelännyt tekeväni kaiken väärin. Ei niitä nytkään paljon tullut ohjelmaan.

    Tekaisin ohjauksen jälkeen perustreeniohjelman kertaalleen ja tulin siihen tulokseen, että se on aivan liian pitkä. En minä halua tahkota rautaa puoltatoista tuntia. Onhan tässä elämässä muutakin kuin salilla hikoilu. Eivät tainneet ymmärtää, että käyn joskus lenkillä ja joskus sählyssä ja että salistelu on vain laji muiden joukossa.

    Toki ohjelma tiivistyy, kun ei tarvitse enää lapusta lukea, mitä piti tehdä tai arpoa oikeita painoja, mutta silti perusohjelma vaikuttaa pitkältä. Ei se missään nimessä huono ollut. Takapuoli tuli mukavasti kipeäksi ja selkä vähän epämukavasti.

    Tänään näin salin vähän erilaisena kuin viimeksi. Viimeisten sarjojen aikana salilla oli vain yksi tyyppi minun lisäkseni. Huomenna on taas luvassa tungosta, kun taisin olla noin neljäskymmenes kuntosalicircuitiin ilmoittautunut.

    Ilkka löysi viikonloppuna sykemittarin lähettimen, joten nyt on taas tilastoja tarjolla. Tunti neljäkymmentä, 403 kcal, syke aug 119 ja max 153 (sis. verryttelyt) ja harjoitusvaikutus tasan kaksi.

    Ei tullut eilen kirjoiteltua sählytarinoita. Ei tullut kuin pikkuruisia mustelmia entisten, vähän muhkeampien lisäksi. Mutta voitto tuli, ja se on tärkeintä! Voitettiin kai Kulti tai joku muu ainejärjestö maalein 19-7. Harmitti, kun meidän porukka alkoi vähän hyytyä ja vaan pelailla, kun voitto oli jo varma. Silloin vastustaja sai tehdä rauhassa puolenkymmentä maalia eivätkä meidän miespelaajat korvaansa lotkauttaneet. Me Anun kanssa pelattiin tosi hyvin. Ihmeteltiin itsekin, miten hyvin meni. Anu kiri minun rinnalle naisten maalipörssissä, kun sai tehtyä yhden maalin. Minä sain taas tililleni muutamia syöttöjä ja yhden hutin, mutta omaa maalia en tällä kertaa tehnyt.

    Entinen sählyvamma otsassa on parantunut tosi hyvin. Läiskää ei edes huomaa, jos ei tiedä katsoa. Opin nyt, että on pakko hommata suojalasit sählyyn. Viime aikoina on ollut turhan monta läheltä piti -tilannetta. Sannakin sai mailasta naamaan samalta tyypiltä kuin minä, mutta Sannalla oli suojalasit ja isku vain tussahti silmien väliin lasien sankaan. Virpillä taas vanha silmävamma sählystä vihoittelee edelleen ja hän joutuu turvautumaan silmälääkäriin.

  • Kaasukäsi kovilla

    Kävin katsomassa Vaalan vene- ja moottorikerhon enduro sprint -kisoja Rokualla. Kelkkakisoihin piti tietenkin ajaa kelkalla. Viime yönä tuiskutti mukavasti lunta ja sitä tuli koko päivän lisää. Kelkkakelit alkavat pikku hiljaa parantua, mutta vielä nyt ajelu on melkoista pujottelua kivien ja kantojen välissä.

    Kaikki ojat olivat Utajärvi-Rokua -välillä sulia. Polaris osaa sukeltaa ihan hyvin. Kerran oja hyppäsi eteen niin nopsasti, että lähestymislaskelmat menivät pikkuisen sekaisin ja vastaranta pääsi tökkäämään niin, että käsi lipesi kaasulta. Itse tuiskahdin etunojaan ja kaasukäden ranne jäi minun ja ohjaustangon väliin. Ranne vääntyi vähän, mutta parin kirosanan ja taivuttelun jälkeen pääsin jatkamaan matkaa Rokualle.

    Rokuan herkkä maasto oli koetuksella, kun kelkkailijat kaahasivat hiekkakankaalla. Joonas oli kisojen ympäristöpäällikkö, muttei aikonut puuttua moiseen kruisailuun. Suositteli vain ekobensaa kaikille.

    Oltiin Jukan ja JP:n kanssa katsomassa kisan toista kierrosta Joonaksen passipaikalla yhden hyppyrin vieressä. Taisi sydän tykyttää useammalla kilpailijalla, kun hyppyrin alastuloon kehkeytyi kunnon patti, joka nakkasi kuskit kohti petäjää. Yksi sompaili tiensä takaisin radalle puiden välistä. Yksi meni kohti puuta, mutta viime hetkellä sai koukattua molemmat sukset oikealle puolelle ja puu osui vain kylkeen niin, että matka jatkui kohti radan toista laitaa. Sinne se matka sitten päättyikin. Kelkka hyytyi siihen ja kuski nakkeli kypärää kinokseen.

    JP tuumasi, että meidän pitänee vaihtaa katselupaikkaa tai muuten joudutaan elvytyspuuhiin. Tiedä sitten, mihin miehet menivät, mutta minä lähdin ajelemaan kotiin. Mukava oli ajella, kun lunta oli tullut koko ajan lisää.

    Vähän sattuu ranteeseen. Sormet ovat jäykät ja laukkua pitää kantaa vasemmalla kädellä. Eipä tässä muuten mitään, mutta tekstiviestien ja näköjään myös tietokoneen näpyttely on melkoisen hidasta. Tiistaiksi on pakko vetreytyä, kun on taas KJH:n peli. Alkaa olla pakkovoiton paikka, jos meinataan päästä pudotuspeleihin.

    Tästä blogista on tullut sairauskertomus…