Kategoria: Sporttinurkka

  • Nurmeksen surkeat kelkkareitit

    Oltiin viime viikonloppuna Nurmeksessa kelkkailemassa. Majoituimme Matkailu- ja nuorisokeskus Hyvärilän lomahuoneistoissa. Yleensä koiran kanssa matkustavat majoitetaan johonkin 70-luvun rupumökkiin, mutta tällä kertaa saimme luksushuoneiston. Tilaa oli yli 100 neliötä, vuolukivitakka, hetivalmis kiuas ja seinällä valokuvaaja Reino Turusen taidetta. Hetakin vaikutti varsin tyytyväiseltä koiramatkustajalta, vaikka ei aluksi meinannut uskaltaa kiivetä yläkertaan, ja sen kerran kun kiipesi ylös asti, piti kantaa alas.

    Isä kantaa Hetan portaissa.

    Kelvotonta patikkoa kiskurihintaan

    Pohjois-Karjala tai ainakaan Nurmes ei kuitenkaan ollut kelkkailijan paratiisi. Kaukana siitä. Valittavana oli joko kymmeniä kilometrejä jääreittiä tai saman verran hirveätä patikkoa metsässä. Ja tästä lystistä piti maksaa 20 euroa päivä tai 40 euroa viisi päivää. Kiskurihinta urien laatuun nähden.

    Pohjoisessa ajaessa olen jotenkin saanut sellaisen kuvan, että jos kelkkareitti menee jotakin sähkölinjaa pitkin, se on hyvää, tasaista baanaa, mutta Nurmeksessa siitäkin oli tehty mahat ympäri kääntävää patikkoa.

    Missään nimessä Nurmesta ei voi suositella kelkkailijalle. Kelkkailijoita ei näkynyt Nurmeksen päässä kuin muutamia yksittäisiä. Ilkka kyseli heiltä reittien kunnosta, mutta kaikki nurmeslaiset tuntuivat jo tietävän, ettei Nurmeksessa ole yhtään hyvää reittiä.

    Hyvän baanan perässä harhaan

    Ensimmäisenä päivänä ajoimme monta kertaa harhaan. Ensin jäällä eksyimme Kolin reitiltä, ja isä joutui suunnistamaan meidät kartan perusteella perille. Vaikka oli ihan lämmin ilma, 50 kilometriä jäätä pitkin ei tuntunut kovin kivalta ajatukselta. Vielä kun Kolille ei päässyt kelkalla, päätimme lähteä jään yli Lieksan puolelle ja ajella metsäreittiä pitkin takaisin Nurmekseen.

    Lieksan reitti löytyi hyvin, ja ensimmäiset vastaantulijat sanoivat, että kymmenen kilometrin patikkoreitin päässä odottaa hyvä reitti. Siitä innostuneena jaksoimme pomppia patilta toiselle.

    Edessä aukeava reitti täytti odotukset jopa niin hyvin, että innoissamme jatkoimme tasaista reittiä suoraan, vaikka olisi pitänyt kääntyä tiukasti vasemmalle patikkopätkälle. Isä ihmetteli ääneen vasta Uimaharjun tehtaan luona, että noinkohan olemme oikealla reitillä. Uimaharjun Teboilin myyjä kielsi meitä lähtemästä takaisin jäälle, joten päätimme ajella takaisin ja etsiä sen kadonneen risteyksen.

    Lynx myytävänä

    Oikea reitti löytyi, ja taas meillä oli edessä patikkopomppimista. Parin kilometrin päässä isä ja Ilkka löysivät ummessa olevan metsäautotien, jota pitkin voisimme oikaista. Isä lähti ensin Shiftillä loivaan ylämäkeen ja minä otin oikein vauhtia ja pinkaisin Lynxillä perässä.

    Eihän se mihinkään umpisessa päässyt. Siihen tökkäsi puoliväliin ylämäkeä ja jyräytti kiinni paksuun kinokseen. Koitin ensin ottaa Ilkkaan yhteyttä kypäräpuhelimella, ettei tulisi ollenkaan perässä, ja kun yhteyttä ei saanut, yritin viittoilla, että ajaisi ohi.

    Ilkka pysähtyi auttamaan minua. Oli vähän kiukkuinen, ja minä vielä vähän enemmän. En voinut sille mitään. Yritin tulla niin lujaa kuin pääsin isän polkemaa reittiä, mutta niin vain loppui Lynxistä teho. Kohta puoliin isä soitteli ja kyseli, jäätiinkö kiinni. Ajoi sitten Shiftillä takaisin ja tuli apuun.

    Ilkka ja isä saivat tehdä kovasti töitä ennen kuin Lynx liikahti. Sittenkin päätettiin, että lähtään takaisin ja ajellaan vaikka teitä pitkin Lieksaan. Saatiin kaivaa Lynxiä vielä toisenkin kerran samasta kinoksesta ennen kuin pääsin mäen alas. Ajoin siinä palatessani jopa Ilkan kelkan suksen päältä, kun en umpisessa saanut käännettyä kelkkaa riittävän jyrkästi, ja Ilkan sukset olivat niin ottavassa kulmassa. Ei tullut onneksi mitään.

    Ja taas kaivetaan Lynxiä kinoksesta. Lynxissä on kaksi hevosta: isä ja tyttö.

    Ilkka vetäisi Pollensa käyntiin ja kävi kääntymässä mäen päällä. Ihan pöljää, että minä jäin kiinni, mutta ei muut.

    Teitä pitkin jäälle ja huoltsikan kautta kotiin

    Ajettiin pitkät matkat taas teitä pitkin. Pahoitteluni siitä, mutta reitti oli kerta kaikkiaan niin surkeassa kunnossa, ettei siellä kotimaisella ilveksellä päässyt kulkemaan. Jäin vielä kolmannenkin kerran kiinni ennen kuin päästiin onnellisesti takaisin Nurmes-Koli -jääreitille, ja ihan lähelle Nurmesta – kiitos isän suunnistustaitojen, vaikka satoi räntää ja näkyvyys oli tosi surkea.

    Sitten isältä loppui bensa. Oli kuulemma ajellut minulle reittiä umpisessa kaasu pohjassa, mutta Shift oli kulkenut vain viittäkymppiä. Oli varmaan imaissut bensaa ihan mukavasti. Ei meillä onneksi ollut kuin kymmenen viisitoista kilometriä Nurmekseen. Isä hyppäsi Lynxin puikkoihin ja minä kyytiin, koska Ilkankin kelkasta alkoi menovesi loppua.

    Ilkka hurautti suoraan tankille, ja me haettiin isän kanssa bensakanisteri mökiltä. Palattiin takaisin ja tankattiin Polaris, ja palattiin takaisin. Täytyy sanoa, että hetivalmiilla kiukaalla on etunsa silloin, kun on ajanut yhteensä 300 kilometriä kelkalla ja niistä 120 jäällä.

    Surkeuksien surkeus

    Sunnuntaina oli isän syntymäpäivä. Päätimme lähteä Kuohattijärvelle suuntautuvalle reitille, koska sitä hoidettiin kartan mukaan useampaan kertaan kaudessa. Paskat, sanon minä. Ajettiin reittiä parikymmentä kilometriä ja käännyttiin takaisin. Lynxi jäi taas kiinni, mutta nyt se oli minun vikani. Sillä ei kestä yhtään pudottaa vauhtia kurviin, jos ajaa umpisessa. Muuten se kaivautuu takapuolesta kiinni ja korskahtaa pystyyn kuin vauhtihirmu hevonen.

    Taasko se suttaa paikallaan? Minä istun jo kinoksessa itkemässä.

    Oli hassun näköistä, kun isä työnsi ja lopulta kaatui, ja Ilkka roikkui mahallaan Lynxin vierellä, kun ei uskaltanut löysätä kaasusta, ettei taas joutuisi kaivamaan kelkkaa kinoksesta. Minulla sen sijaan tuli itku ja kiukku. Uhkasin jättää kelkkailun kokonaan, kun en ikinä mitään oppisi. Kai se oli uhkaus vain minua itseäni kohtaan ja muille erittäin varteenotettava lupaus. Ajoin kuitenkin kotiin. Päivän saldona noin 50 kilometriä.

    Suunnattiin loppupäiväksi autolla Kolille syömään. Komeat maisemat olivat peittyneet sumuun, mutta näköalahissi oli hauska.

    Palo-ojat näköalahississä.

    Tahkolle rallipätkää

    Kelkkamiestä ja -naista ei pari huonoa kelkkailukokemusta säikäytä. Niinpä tankattiin taas maanantaina kelkat ja suunnattiin nenät kohti Tahkoa. Taas edettiin 30 kilometriä patikkoa. Isä kokeili välillä Lynxin umpisen ominaisuuksia, ja totesi, että tehoa ei ole, mutta tasaisella kaasulla silläkin pääsee kulkemaan umpihangessa.

    Ylä-Luostan kaupalla oli pakko pysähtyä ostamaan juomista. Patikkourheilu on aika kovaa hommaa toimistotyöläiselle. Kaupan myyjä sanoi, että Ylä-Luostalta Kiparille on hyvää reittiä, eikä hän olisi voinut olla enemmän oikeassa. Hurautimme Kiparille alta aikayksikön, vaikka alkoi sataa räntää niin, että lasit muurautuivat umpeen. Hirmuista rallipätkää oli kiva lasketella.

    Kiparin jälkeen reitti normalisoitui, muttei siitä ihan nurmeslaista patikko sentään tullut. Näkyvyys heikkeni entisestään, ja vaatteista alkoi mennä vesi läpi. Päkätin matkalla Ilkalle ja isälle, etteivät ajaisi niin lujaa. Sain tulla Lynxillä niin lujaa kuin ikinä koneesta irti sain, ja siitä huolimatta näköyhteys katkesi monta kertaa. Olisin varmaan kääntynyt välillä harhaan, jos herrat eivät olisi pysähtyneet odottelemaan.

    Tahkolle ei sitten koskaan mennä ainakaan Sokos-hotelliin. Kävimme siellä syömässä, ja kysyin, löytyisikö hotellista kuivauskaappia, jossa voisimme kuivata ruokailun ajan tamineitamme. Eivät antaneet yhtään hotellihuonetta käyttöömme. Olisimme tarvinneet vain ja ainoastaan kuivauskaapin, ei huonetta eikä mitään muuta. Hotellin työntekijät olisivat voineet vaikka viedä meidän tumput kuivauskaappiin, jos olisivat pelänneet meidän sotkevan märillä kengillä huoneen lattioita.

    Naisten vessassa oli onneksi patteri, jossa saimme hiukan kuivattua hanskoja. Paluumatka oli sitten koko matkan räntäsadetta. Ylä-Luostalle päästiin nopeasti, mutta siitä eteenpäin olikin taas patikkoa. Alkoi jo tympäistä koko homma. Aina välillä roiskautin hanskoista vettä tantereeseen ja pyyhkäisin laseista lumia, sillä seurauksella, että kelkka meinasi karata käsistä patikkoisessa maastossa. Isä kurautti jopa reitin sivuun ojaan, kun ei nähnyt mitään.

    Onneksi päästiin perille ihmisten ajoissa, ja taas hetivalmiista kiukaasta oli apua lämmittelyyn. Vesitiivis GoPro Hero -kypäräkamerakin oli huurtunut niin, ettei videoista tullut muuta kuin sumuista suhrua. Enpä taida suositella GoProta kelkkailijoille. Patterit eivät kestä kylmää kyytiä ja vesitiiviyskin on niin ja näin. Lisään tähän melkeinpä ainokaisen säädyllisen videon, jonka GoPro suostui ottamaan ennen simahdustaan, heti kun saan sen YouTubeen. Siitä näkyy muiden kuvien ottajan eli Ilkan menoa ensin läheltä ja sitten kaukaa, kun nainen Lynxin sarvissa jää kuin täi tervaan.

    Lyhyestä virsi kaunis: Nurmekseen ei kannata mennä kelkkailemaan, mutta Hyvärilään voisi hyvinkin majoittua. Polariksella pääsee umpista, Lynxillä jää kinokseen. Polaris kulkee rivakasti, Lynxiä joutuu odottelemaan. Kuka ostaisi naisen käytössä olleen Lynxin halvalla?

  • Poikain pikku Giant

    Savonlinnan miehet ovat tehneet matkaa jäämerelle moottorikelkoilla nyt kolme pitkää päivää. Ihan helppoa ja suoraviivaista eteneminen ei näköjään ole ollut, ainakin jos katsoo yhteen kelkkaan kiinnitetyn gepsin tallentamaa reittiä itärajan tuntumassa. Jotain voi ehkä päätellä myös Kelkkalehden keskustelufoorumilta, jonne kuskit huoltomiehen voimalla päivittävät kiitettävään tahtiin kuulumisia reitin varrelta.

    Ensimmäinen kelkka kuului leikanneen kiinni jo 28 kilometrin kohdalla, ja samasta kelkasta hajosi alkumetreillä myös etupukki. Uutta iskaria on luvassa kolmannen ajopäivän illalla.

    Joitakin pikkuongelmia on aiheuttanut lumi ihan kuin Valtion rautateiden uusille Italian ylpeyksille tänä talvena. Lunta on ilmeisesti itärajalla liian paljon tai sitten se on kantavuudeltaan heikohkoa. Vai liekö sitten ihan ilkeyttään lumi kutsunut kelkkoja vuoron perään tutustumaan myös piilottamansa kelkkareitin vierusojiin ja mättäisiin. Onpahan pysyneet kuskit lämpiminä, kun ovat kelkkoja kinoksesta kaivaneet.

    Sunnuntaisurffailua kotimaisemissa

    Me Ilkan kanssa sujuttelimme eilen kelkoilla täällä kotimaisemissa. Jos noille Jäämeren hurjastelijoille tuli matkaa 229 kilometriä sunnuntaina ja tahkosivat raikkaassa kevätsäässä yli kymmenen tuntia, me päästiin Ilkan kanssa paljon helpommalla. Muutamassa tunnissa kurvailtiin Savonrantaan ja takaisin yhteensä 180 kilometriä, ja siinä välissä ehdittiin katsella maisemia ja syödä maittava kotiruokalounas Myllykartanossa.

    Mukava oli kelkkailla. Reitit olivat huippukunnossa ainakin siihen saakka, kun tultiin Savonrannan entiselle rajalle. Koko loppumatka oli sellaista röykytystä, että välillä sammutin ajopelinkin vahingossa, kun röykyssä ote kirposi ja tämä neiti mätkähti mahalleen sammutusnappulan päälle.

    Itä-Savon moottorikelkkailijoiden ura oli ihan toista maata. Lapin leveää baanaa, sopivasti ylä- ja alamäkiä, tiukkoja mutkia ja mukavia pikkuhyppyreitä, mutta ei mitään liian tukalaa syheröä metsän siimeksessä.

    Matkailumarkkinointi meinasi viedä metsään

    Kerran meinasin hurauttaa pitkäksi, kun aloin miettiä, miten eteläsavolaista kelkkamatkailua pitäisi markkinoida. Täällä olisi hienot puitteet. On sopivasti huoltoasemia ja ruokapaikkoja, ja siinä välissä hyvää baanaa.

    Savonlinnan puolella on huonosti yöpaikkoja ainakin, jos haluaa nukkua kelkkansa vieressä, ja miksi ei haluaisi. Kerimaassa onkin sitten loistavat puitteet sekä kuskille että kelkalle. Jos illan mittaan on vielä draivia, Kerimaasta löytyy myös rata, jossa voi käydä purkamassa viimeiset energiat ennen yöunia.

    Saalis

    Minä löysin kelkkareitin varrelta hienon saaliin! Ilkka luuli sitä hatuksi, vaikka sehän oli matkustajan kahvantuppi tai mikä lie muhvi! Omansa saa periä tuntomerkkejä vastaan. Muuten teen siitä Ilkalle vappuhatun.

  • Pukkilaukkaa ja housut repesi

    Ratsastin tänään Filurilla. Filur on tunnetusti tallin äksyilijä. Oikea pikkuponien kauhu. Se pomottaa kaikkia potkimalla eikä maneesissa tarvitse kovin paljon tilaa pyydellä, jos Filurilla ratsastaa. Sen verran nopsaan varsinkin pienimmät hevoset siirtyvät muihin kulmiin.

    Katsoin Filuria edellisen tuntilaisen käsissä, ja kauhistuin jo silloin. Filur kuuli kaikissa nurkissa höpöjä ja näki kummituksia. Siitä vain rohkeasti lihava tyttö hepan selkään ja menoksi.

    Laiskaa ravia reippaasti

    Melkein aina, kun ratsastan Pilkulla, Essi hoputtaa etenemään reippaammin. Olin tosi ihmeissäni, kun omasta mielestäni Filur eteni kuin vätys, mutta Essin mielestä meillä oli hyvä tempo. Iso hevonen tuntuu kovin tahmealta pikkuiseen Pilkkuun verrattuna.

    Ravin takana oli äärimmäisen kova tahtojen taistelu ja jalkojen punnerrus. Olin jo alkuravien aikana ihan kuumissani, kun jouduin koko ajan tekemään hurjasti töitä, että heppa liikkui eteen. Vaikka Filur on aika kuuliainen ratsastettava, en saanut sitä tänään missään vaiheessa kunnon tuntumalle. Laukassakin hevonen eteni pitkänä matosena.

    Pohkeenväistö vasemmalle ihan hukassa

    Essi ei onneksi huomannut, etten saanut Filuria yhtään kertaa irti uralta pohkeenväistöön vasemmalle. Toisessa kierroksessa sain Filurin ihan hyvin ensin väistämään oikealle keskihalkaisijalle ja takaisin vasemmalle uralle, mutta en toisinpäin.

    Laukat onneksi onnistuivat molempiin suuntiin.

    Pukkia ja potkua

    Jossakin vaiheessa Filur selvästi testasi, olenko hereillä. Olematon lumimassa tipahti maneesin katolta ja sitä piti kavahtaa kieppuvaan laukkaan. Olin hereillä enkä edes pahasti heilunut satulassa. Sain hevosen melkein heti rauhoittumaan eikä onneksi käynyt pahemmin.

    Toinen sydämentykytyksiä aiheuttanut hetki oli, kun Filur päätti olla ravaamatta ja jäi kulmaan peruuttelemaan ja pukittamaan paikallaan. Ei muuten hätää, mutta Kirsi oli Casinolla takana ja taisi säikähtää. Onneksi ei sattunut mitään ja sain Filurin eteenpäin.

    Tahmaa esteillä

    Vähän jännitti lähteä esteille hevosella, joka eteni tahmeasti, mutta joka pukitti pienestäkin raipankutittelusta. Kaikki meni kuitenkin ihan hyvin. Ravipuomit olivat vaikeimmat. Filur kulki niin laiskasti, että piti tosissaan työstää ravipuomeja.

    Esteet menivät Filurilta taas kerran paremmin kuin ratsastajaltaan. Essi huomautti koko ajan jalustimesta, joka lipsui aina syvälle jalkaan. Kun yritin liikuttaa jalustinta varpaille, varpaat painuivat alas ja tietenkin kantapää ylös.

    Filurin laukka on kuitenkin niin tasainen, että jatkuvasta hoputuksesta ja jalustimen väärästä kohdasta huolimatta pääsimme esteet kohtuudella yli.

    Mutta ne housut

    Tunnin jälkeen olin niin poikki, että epäilin, josko jaksan edes jalan nostaa hevosen selän yli niin, että pääsisin alas satulasta. Juuri ja juuri jaksoin ja liu’uin vaivalloisesti maahan. Tuntui kuin olisin tarttunut jonnekin kiinni puolivälin tienoilla, mutta jalat kuitenkin tavoittivat turvallisesti maanpinnan.

    Tallissa harjasin Filurin, laitoin loimen ja putsasin varusteet. Kävin vielä hakemassa pimeästä maneesista – jossa tosiaan kummittelee ainakin silloin, kun siellä on pilkkopimeää – sinne unohtuneen päällystakin.

    Vasta autolla ihmettelin, miten sormet tuntuivat menevän läpi housuista. Peräkontin valossa huomasin, että tosiaankin tartuin johonkin silloin, kun tulin Filurin selästä. Housut olivat tarttuneet joko jalustimen solkeen tai jalustimessa olevaan terävään reunaan, ja repineet melkoisen palkeenkielen vetskarin viereen.

    Ensimmäinen reaktio ei ollut pelko siitä, että joku olisi nähnyt, vaan se, olinko jo tullut niin lihavaksi, etteivät edes housut kestä. Onneksi kangas oli selvästi tarttunut johonkin kiinni, ja kun vielä muistin omituisen laskeutumisen, saatoin huokaista.

    Huokaista hetkeksi, sillä nyt on uusien housujen osto edessä. Onkohan noita ratsastsushousuja mahdollista korjata, kun niiden pitäisi venyä ja paukkua joka suuntaan, mutta silti olla kestävät ja tukevat?

  • Pompotusta ponilla

    Kirsi oli fiksu ja oli ottanut sunnuntain estekisaan kännykän. Outit ovat erityisen fiksuja, koska yksi sellainen suostui kuvaamaan Kirsin kännykällä minunkin pompotteluni. Ei tämä ehkä ihan oppikirjamaista hyppelyä ole, mutta ihan hyvä suoritus tällaiselta rautakangennotkealta, seniililtä vanhusratsastajalta.

    Ensin ensimmäisen kierroksen ristikot. Huomaa, että muistin radan ihan oikein!

    Ja sitten toisen kierroksen hurjan suuret esteet. Toinen sija varmistui kolmannen ja neljännen esteen välisellä tievalinnalla.

    Ehkä videolta löytyy syy siihen, miksi Pilkku ei enää eilisellä normaalilla ratsastustunnilla ollut niin kovin yhteistyöhaluinen. Oli hurjan rankka tunti. Jatkuvasti tehtiin väistöjä ja taivutuksia joka suuntaan. Avoa ravissa ja laukassa, sulkua ja pohkeenväistöä ravissa, laukkasiirtymisiä ja tunnin lopuksi käsittämättömän vaikeita puomeja pääty-ympyrällä.

  • Me voitettiin!

    Tai siis tultiin toiseksi, mutta voitettiin silti! Tänään oli elämäni ensimmäinen estekilpailu. Pitää aloittaa pienistä, joten mentiin Pilkun kanssa ristikkosarjaan. Koko viikko on pitänyt jännittää ja olin jo varma, etten edes osallistu, kun olo tuntui niin kamalalta.

    Ensin jännitin sitä, muistanko radan. Kirsin kanssa menimme tallille niin aikaisin, että ehdimme päntätä radan moneen kertaan vain huomataksemme, ettei se edes ollut meidän ratamme. Meitä ennen ratsastivat juniorit ja meille seniileille, ei vaan senioreille, rataa muutettiin piirun verran haastavammaksi.

    Pari vessareissua myöhemmin ja muutaman juniorin suoritukset nähtyäni radan muistaminen ei enää jännittänyt. Jännitys kääntyi itse suoritukseen. Alkoi pelottaa, tippuuko jalustin ja kumarrunko taas liian eteen ja menetän tasapainoni. Kädet tärisivät ja jalat löivät loukkua, kun oma luokka alkoi lähestyä.

    Harjoituskierros tarpeeseen

    Jo junnujen kisoissa Pilkku käyttäytyi omituisesti. Se heitteli päätään ja kunniakierroksella laittoi päänsä alas ja viiletti holtitonta kiitolaukkaa ympäri kenttää. Hirvitti kiivetä selkäänkään.

    Onneksi saatiin ravata ja laukata muutama kierros niin, että sain pikkuisen tuntumaa. Poni oli kuumana ja sinkoilli pienistäkin kolahduksista. Pari harjoitushyppyä tulivat tosi tarpeeseen ja tajusin, että nyt ei auta jännittää.

    Jaana ja Kirsi radalla

    Jaana ja Hani starttasivat ensimmäisenä radalle. Jaana muisti radan hienosti ja eteni rauhalliseen tahtiin esteeltä toiselle. Sarjaesteelle piti kääntyä melko tiukasti ja Hani päätti olla hyppäämättä. Kieltäytymisen seurauksena Jaana sai virhepisteitä myös enimmäisajan ylittämisestä, mutta muuten suoritus oli oikein mainio ensimmäiseksi kerraksi.

    Kirsi oli meidän ristikkosarjan konkari – jo toista kertaa kisoissa. Tosin Kirsinkin viime kerrasta oli ehtinyt vierähtää jokunen vuosi. Kirsin alla oli tällä kertaa Pinokkio. Pinokkio on hyvä menijä, mutta Kirsi halusi ratsastaa sillä varmasti ja rauhallisesti. Tuloksena puhdas rata.

    Hyvä kun sai katsoa Jaanan ja Kirsin suorituksia. Melkein unohtui, että seuraavana piti itse mennä radalle. Sitten piti mennä.

    Hurlumhei

    Menin radalle ja aloin ihmetellä, missä järjestyksessä esteviidakosta piti selvitä. Joku pään kääntelyistä tulkittiin kumarrukseksi ja lähtökäsky paukahti. Herranen aika!

    Eka este oli kentän keskellä ja siihen onnistuin tähtäämään melkein keskelle. Toiselle piti ratsastaa pitkä kaareva tie ja sen jälkeen melkein suoraa kolmoselle. Kolmosen jälkeen olikin tiukka käännös sarjaesteelle ja siinä kävi mielessä, että mitenköhän käy.

    Pilkku on niin varmajalkainen, ettei se tiukoista kurveista hätkähdä. Vaikka esteiden väli tuntui tosi lyhyeltä, onnistuin jotenkuten. Taisi päästä pieni kiljahdus. Vitonen oli helppo ja sen jälkeen pitkä kaareva linja kutoselle.

    Kutonen ja seiska olivat samalla linjalla, mutta kutosen Pilkku hyppäsi hirmu loikalla ja minä horjahdin. Sain kuitenkin pidettyä harjasta kiinni ja selvisin seiskalle. Sen jälkeen olikin enää vain yksi este tosi kaukana ja rata oli selvitetty. Jiihaa!

    Isompi luokka välissä

    Seuraavaksi Anne-Mari, Kirsi S. ja Esko hyppäsivät pystyesteet. Näistä Anne-Mari hätäili vähän eikä päässyt toiselle kierrokselle. Esko oli joukon kokenein ratsastaja ja pääsi parhaalla ajalla jatkoon.

    Esteet olivat 60-70 -senttisiä ja Essi vain totesi, että rata on valmis. Me jouduimme Kirsin kanssa toiselle kierrokselle ja älyn korkeille esteille! Siltä se ainakin tuntui.

    Rata oli vähän lyhyempi. Kakkoselta kolmosellle, sitten ykkönen keskeltä kenttää ja lopuksi kutonen ja seiska samalla linjalla. Suunnittelin radan mielessäni ja tiesin, että Pilkku taipuu varmasti tiukkaankin kurviin.

    Kirsi meni ensin Pinokkiolla ja sai puhtaan radan. Kirsi ei ottanut riskejä enkä minäkään sitten uskaltanut. Radalle, mars.

    Pilkku tulessa

    Pilkku tuntui taas asteen verran kuumemmalta kaverilta ja minua alkoi jännittää. Kertasin radan, nostin rauhallisen laukan ja ylitin lähtöviivan. Toinen kierros meni paljon paremmin. Tasapaino säilyi joka esteellä, vaikka yksi kurvi olikin tosi tiukka.

    Jälkeenpäin harmittaa, etten sittenkään uskaltanut kääntää kolmannelle esteelle niin tiukasti kuin olin suunnitellut. Kolmannen jälkeen kuulin, kuinka Essi supisi keskellä rataa, että käännä, käännä. Niin minä olin meinannutkin ja kurautin Pilkulla Essin nenän edestä kutoselle ja seiskalle. Olisi pitänyt ehkä ottaa vieläkin vauhdikkaammin esteiden väli, mutta halusin puhtaan radan.

    Maaliviivan jälkeen kuulin Essin ja Kirsin hihkuvan. Essi sanoi, että Pilkku on ihan tulessa ja että Outikin on tulessa. Meni tosi hyvin. Aika meni ihan ohi, ja olin varma, että hävisin Kirsille, mutta se ei haitannut yhtään. Olin voittanut itseni tuhatkertaisesti ja selvisin elämäni ensimmäisestä estekilpailusta kunnialla.

    Esko melkein ammattilainen

    Toinen Kirsi ratsasti seuraavaksi Filurilla. Molemmat Kirsit ovat taitavampia ratsastajia kuin minä ja tämä Kirsi näytti pistävän vauhtiakin. Silti tiet olivat vähän pidempiä kuin meillä Pilkun kanssa.

    Sitten radalle meni Esko Felisialla. Esko on melkein ammattilainen. Laukkasi tuulispäänä esteeltä toiselle ja teki saman reittivalinnan kuin minä viimeisille esteille. Felisia kolisutteli paria estettä, mutta kun yksikään puomi ei tippunut, kuulutettiin maaliin päivän voittaja.

    Ruusuke maailman parhaalle ponille

    Hurrasimme Eskolle, kun kuuluttaja sanoi, että tässä luokassa palkitaan kaksi ratsukkoa. Esko oli selvä voittaja, mutta sitten kuuluttaja sanoi minun nimeni! Me oltiin Pilkun kanssa toisia! Olin ihan sekaisin. Naama helotti Naantalin aurinkoa ja halasin Pilkkua ihan kuin pikkutytöt.

    Siellä me seisottiin Pilkun kanssa palkintojenjaossa. En edes tiennyt, pitääkö kypärä ottaa päästä vai ei.

    Esko lähti kunniakierrokselle kypärää villisti heiluttaen. Se ja Pilkun otsahihnassa heiluva ruusuke saivat pinkeän ponin sinkoamaan kiitolaukkaa – kurvissa suorastaan kylkimyyryä – ympäri kenttää turpa potkivan Felisian hännässä.

    Toiset yrittivät kannustaa villiin intiaanihuutoon, mutta minun piti keskittyä rauhoittelemaan villiintynyttä ponia. Vielä kun muutaman minuutin kuluttua talutin Pilkkua talliin, se yritti hypähdellä pystyyn ja viskoi päätään ylös alas hermostuneena.

    Ei ehkä viimeinen kerta

    Vielä aamulla vannoin, etten enää koskaan lähde uudestaan leikkimään kilparatsastajaa. Jännitti pahemmin kuin käsittelykoe moottoripyörällä. Melkein voittajan on helppo hymyillä, ja lähden varmasti uudestaankin.

    Oli niin mukava, kun kaikki onnistuivat. Jaanan puolesta harmitti, kun hän ei päässyt uusintaradalle, mutta seuraavalla kerralla pääsee varmasti. Tunnilla ei koskaan pääse hyppäämään pitkää rataa, ja se oli niin kivaa, että pakko mennä radalle kilpailuissa.

    Mitä siitä, jos maksimisyke on 172? Oli ihanaa!