Tekijä: Outi

  • Suklaus syvemmälle

    Sukelluskurssi alkoi todenteolla viime viikolla. Ensimmäisellä kerralla käytiin läpi sukellusvälineitä, ja ilta päättyikin sitten omien välineiden ostoksille.

    Harvinaista kyllä, välineitä sai testata ennen lopullista ostopäätöstä. Minäkin ostin räpylät, maskin ja snorkkelin. Innoissani lähdin niitä heti testaamaan. Kyllä oli epämukavat räpylät. Väkisin yritin survoa jalkaa kumituppeen, mutta jokin harasi vastaan.

    Siinä altaassa ähistessäni joku kurssilainen valaisi, että kannattaa ottaa räpylästä ensin sellainen muovinen tukikehikko pois, ja vasta sitten survoa jalkaa sisään. Olipa noloa!

    Uimakouluun joutaisin

    Muita allasaktiviteetteja ei ollutkaan. Mitä nyt yksi pikkuinen uintitesti. Siinä piti räpiköidä kahdeksan altaanmittaa eli 200 metriä yhtä soittoa eikä koiraa saanut uida! Minä pistelin kroolaten.

    Oon minä huono uimaan! Ilkka ui vierellä ja yritti kannustaa. Pääsinhän minä loppuun asti, mutta joku pikkutyttö tuli jo ihan kintereillä. Olipa taas noloa.

    Suklauskurssi kasvattaa ainakin luonnetta, jos ei muuta, kun jatkuvasti saa nolata itsensä.

  • Intensiivistä geotoimintaa

    Geokätköilyvimma tuntuu olevan muuttolintujakin selvempi keväänmerkki. Yritin eilen lähteä lenkille, mutta jouduin kaksi kertaa kääntymään portaissa ja palaamaan kotiin. Meidän kätköpurkilla oli nimittäin niin aktiivista toimintaa, että piti palata raportoimaan siitä Ilkalle.

    Yhtään loggausta ei kuitenkaan ole vielä tehty.

    Sama meno jatkuu

    Tänään meni herääminen vähän myöhään, ja kun lopulta lueskelin kahvikupin ääressä päivänlehteä, oli donitsimurunen mennä väärään kurkkuun. Kätköllä oli taas porukkaa. Ihmeteltiin Ilkan kanssa, mitä joku hiipparoi heikoilla jäillä, mutta tultiin siihen tulokseen, että kovassa tuulessa purkista lensi jotain jäälle. Pitää lukea sitten loggauksesta, mitä tapahtui.

    Alkaa jo pikkuisen syyhyttää omankin kätköilyn aloittaminen talvihorroksen jälkeen. Levin reissullakaan ei ehditty käydä yhdelläkään purkilla.


    Edit 18.4.2011

    Täytyy sen verran korjata, että toinen porukka kätköllä olikin jästejä, jotka paiskasivat kätköpurkin rikki ja sisällön hujanhajan. Viimeinen kävijä oli ystävällinen kätköilijä, joka vain keräili kätkönjämät edellisen porukan jäljiltä. Ilkka kävi sitten vielä myöhemmin tarkistamassa, että kaikki on ok.

    Nyt on ehditty aloittaa myös oma kätköily. Yksi on jo löytynyt.

  • Pyöräily ei sovi Savonlinnaan – tai minulle

    Se oli taas Palo-ojan emäntä pyöräilemässä kaapunnilla. Pistin viilettäen fysikaaliseen hoidattamaan ”ihan-normaalien-kolmekymppisten” selkävaivaa. Eipä siinä mitään, laitoin kassin koriin ja hyppäsin Jopon selkään.

    Hyvähän se on ajella, kun pyörätiet ovat sulat. Rapakossa vaan roiskuu, kun sotkee menemään. Auvisenrinteessä on tukala paikka pyöräilijälle, kun molemmilla puolilla katua jalkakäytävät ovat tosi kapeat. Yhdessä kohtaa pitää esimerkiksi väistää melkein kadulle asti venyneet portaat.

    Tiukan väistöliikkeen jälkeen kiihdytin alamäkeen, ja kun mummot lyllersivät keskellä väylää, oikaisin lopulta autoliikenteen sekaan. Sotkin ja sotkin, ja sitten sujautin takaisin jalkakäytävän puolelle Kauppatorin liittymässä. Big mistake!

    Kassi kaaressa katuun

    Savonlinnassa ovat saaneet aikoinaan halvalla korkeita jalkakäytävän reunakiveyksiä. Niitä on laitettu ihan joka paikkaan. Autollakin joskus joutuu hidastamaan, jos meinaa laskeutua pihan puolelta tielle. Ensimmäisenä Savonlinna kesänäni pelkäsin, että Jopon vanteet taipuvat mutkalle, kun rengas jysähtää jokaisessa risteyksessä korokkeeseen.

    Tällä kertaa jysäytin oikein vauhdilla. Auvisenrinteessä sain vauhtini äärimmilleen, joten kurvasin grillin eteen kuin Armstrong ikään  ja ihan ilman dopingia. Jysäytin reunakiveen niin, että kassi hyppäsi koooorkealle korissa, ja tavarat purkautuivat kadulle. Äkkijarrutus ja pysähdyin keskelle risteystä. Taakseni oli jäänyt vana hujanhajan lentäneitä tavaroita ja lompakko nökötti keskellä tietä hyvin yksinäisenä.

    Otahan iisisti

    Siinä tavaroita keräillessäni joku kanssaeläjä tuli toppuuttelemaan. Sanoi, että minulla näyttää olevan vauhti päällä, ja että pitäisi ottaa iisimmin. Miten voi ottaa, kun on jo melkein myöhässä? Onko se minun syyni, että Savonlinnassa ei yksinkertaisesti ole kunnollista pyöräilyväylää? Takaisin tullessa menin kävelysillan kautta, ja sielläkin kävelijät lyllervät keskellä tietä ja valittavat sitten, kun pyöräilijöitä suihkii ohitse molemminpuolin.

    Juhannuksena 2009 Savonlinnassakin mahtui pyöräilemään.

    En ymmärrä. Muissa kaupungeissa pyöräily on mukavan leppoisaa touhua, mutta Savonlinnassa mummomafia on tehnyt siitä mahdotonta. Täällä on varmasti Suomen mummokeskittymä – oikein mummouden tiivistymä. Jokainen mummo ja pappa on ottanut asiakseen tukkia sekä jalkakäytävät että vesijuoksuradat, ja jos ohitse pyrkii ihan rauhalliseen tahtiinkin niin jo käy mummon leuka vikkelään kommenttia. Yritä siinä sitten ottaa rauhallisesti. Mutta selkä ainakin voi jo paremmin.

  • Laitesukeltamassa uimahallissa

    Tänään kokeilin sellaista juttua, jota en koskaan kuvitellutkaan kokeilevani. Minä osaan uida kunnolla vain koiraa – ovathan kautta aikain ainoat systerini nelijalkaisia karvaturreja – ja ensikosketus räpylöihinkin tuli vasta viime kesänä Vesijärvellä. Tänään kuitenkin uskaltauduin testaamaan laitesukellusta ja varsinainen kurssi käynnistyy ensi viikolla.

    Toivat minulle ensin jotkut neliykköset räpylät. Sanoin, että ovat kyllä sopivat, jos pistän pari villasukkaa väliin. Lopulta ne räpylät menivät Ilkalle ja minä sain lasten mallin.

    Reppu selkään ja mahalleen

    Ensimmäinen haaste oli saada vehkeet niskaan. Kouluttaja ei uskaltanut hipaistakaan ihoon, ja tyytyi kurkistelemaan veden alta, tuleeko remelit oikein. Pelkäsi varmaan, että saa syytteen häirinnästä.

    Aluksi oli tosi outoa hengittää tötterön kautta. Puhkuin ja puhisin kuin Sepe-Susi. Ensiksi otettiin leveä haara-asento ja mätkähdettiin polvilleen altaan pohjaan. Sitten mentiinkin jo mahalleen, eikä altaanpohjaan todellakaan tarvinnut pyrkiä. Siihen suorastaan jysähti, kun kouluttaja otti ilmat pois tasapainoliivistä.

    Kömpelöä räpsyttelyä

    En hoksannut viime kesänä, miten räpylöillä pitäisi potkutella. Räpsyttelin tänään samaan malliin, mutta oudointa oli, että pohja veti väkisellä puoleensa. Aloinkin sitten mennä käsipohjaa, kun en muuta hoksannut. Jaloilla potkuttelin silloin, kun muistin.

    Sukeltamisessa avautuu ihan oma maailmansa. Korvissa suhisee hengityksen ääni, mutta muuten on ihan hiljaista. Muut uivat uimahallissa yli tietämättään, että joku tarkkailee heitä pohjasta. Tuntui kuin aika ja koko maailma olisi pysähtynyt.

    Kaatopaikka neljässä metrissä

    Alkulämmittelyjen jälkeen lähdettiin kokeilemaan sukellusta altaan syvempään päähän. Kouluttaja muistutti, että syvälle mennessä pitää ottaa nenästä kiinni ja puhaltaa korvat auki muutamaan kertaan. Ylöspäin tullessa sitten pitää älytä hengittää, etteivät keuhkot räjähdä. Kuulosti aika pahalta, mutten tosipaikan tullen edes muistanut koko ohjetta, vaan hengittelin ihan itsestään oikein.

    Alaspäin meno tuntui rajulta. Korvat naksahtivat jo parissa metrissä tukkoon. Puhaltelin monta kertaa niitä auki, ja vasta neljässä metrissä sain puristettua ne kunnolla auki. Sen jälkeen ei ollut mitään ongelmaa. Tuntemus oli ehkä noin kymmenen kertaa niin paha kuin lentokoneessa, mutta siihen kuulemma tottuu, eikä tietyn pisteen jälkeen enää välttämättä edes tunnu niin pahalta.

    Syvällä oli vieläkin aavemaisempaa. Hengityksen suhina oli koko äänimaailma, ja vain pohjan hiuspallerot heilahtelivat uimareiden aaltojen mukaan. Uimahallin pohjaan ei pitäisi koskaan kurkistaa. Ihan kuin tukkaa olisi kasvanut altaan pohjasta ylöspäin kaiken muotoisina ja pituisina klimppeinä. Yksi hajonnut tulitikkuaski lillui vastaan ja muutama laastari ihan kuin tanssivat hiljalleen pohjan aalloissa. Enpä arvannut aamulla samassa altaassa, millaisessa saastameressä vesijuoksin.

    Uimamaisterilla homma hallussa

    Ilkka osasi tietenkin heti kaiken. Ei edes noussut pintaan neuvottelemaan ennen kuin sukelsi kouluttajan kanssa syvään päätyyn. Harmittaa, kun joku osaa kaiken heti, ja minä en osaa edes uida. Noh, myönnettäköön, että olin minä aika ylpeä ukostani, kun kouluttaja ihmetteli, eikö tämä tosiaan ollut koskaan aiemmin sukeltanut laitteilla.

    Ilkkahan se minut sinne kurssille houkutteli, mutta yhteen paikkaan hän ei onnistunut minua tänään houkuttelemaan. Nimittäin hyppytorni jäi odottamaan ensi kertaa. Enhän minä olisi millään kehdannut mosauttaa kaiken kansan nähden nenästä tiukasti kiinni pitäen mahalleni altaaseen. Mahalleenhan sitä suomalainen nainen kuitenkin olisi mätkähtänyt. Muuta vaihtoehtoa ei ole. Ehkäpä ne yli-innokkaat ihmisenalut eivät ensi viikolla kyttää, hyppääkö täti vai ei, ja sitten minäkin mosautan.

    Photo by dachalan

  • Levin parhaat

    Paluu arkeen on koittanut, mutta nyt on aika järjestellä Flickrissä kuvia ja videoita. Suurin osa videoista odottaa edelleen editointia ainakin lyhyemmäksi, mutta eiköhän sieltä Flickristä jotain löydy. Flickr-kuvien täggäys, kuvatekstien kirjoittaminen ja henkilöiden nimeäminen vievät ihan tuhottomasti aikaa. Hermo oli mennä jo muutaman kuvan jälkeen.

    Kävin Levillä viimeksi vuonna 2001 ja sen jälkeen Levistä oli kasvanut pieni kaupunki. Vuodepaikkoja löytyy tätä nykyään 23 000, ja ravintoloita on varmasti kymmeniä. Pitääkin tällä viikolla kirjoittaa kynä sauhuten arvioita TripAdvisoriin.

    Testaan tässä samalla uutta lisäosaa. Toivottavasti slideshow toimii.

    [slickr-flickr tag=”bestoflevi” items=”20″ type=”slideshow” captions=”on” descriptions=”on”]


    EDIT 7.4.2011 Eihän se toimi enää wp:n päivityksen jälkeen. Odottelen päivitystä lisäosaan. Malttia.